• Hellvira

Svartmyrorna invaderar!

Svartmyrorna invaderar köket.
    I början var de några få men nu börjar det bli lite VÄL många för att jag skall låta dem hållas.

Någon som vet några knep/fällor som inte är giftiga eller skadliga för andra än myrorna eftersom jag inte vill sätta gift inomhus då vi har både barn och husdjur.

• Svar på tråden Svartmyrorna invaderar!
  • Guden Gute

Anticimex tipsade mig att leta rätt på deras bon och hälla ner kokande vatten i dem. Äggen dör.

Innan du blir riktigt full, är det nåt du inte vill att jag gör?
  • Casper04

Det finns myfällor att köpa där dom går in och giftet fastnar på dom så tar dom det med ner i boet där dom förgiftar drottningen och hela stacken varvid dom dör.

• Hellvira

Guden Gute skrev 2008-03-09 18:22:42 följande:

Anticimex tipsade mig att leta rätt på deras bon och hälla ner kokande vatten i dem. Äggen dör.
    Men de har inte gjort nån adressändring på posten så jag vet inte var de bor
  • Hellvira
    Casper04 skrev 2008-03-09 18:26:38 följande:
    Det finns myfällor att köpa där dom går in och giftet fastnar på dom så tar dom det med ner i boet där dom förgiftar drottningen och hela stacken varvid dom dör.
    Är de säkra för barn och djur då?
    Måste sätta dem framme på golvet för de kommer in vid diskmaskinen hörnet.
  • musli
    Hellvira skrev 2008-03-09 18:44:02 följande:
    Är de säkra för barn och djur då?Måste sätta dem framme på golvet för de kommer in vid diskmaskinen hörnet.
    Klippt från anticimex. Antar att ni får kontakta dem om ni inte hittar boet. Om myrorna hittat in kan man få dem att välja mindre störande vägar. Håll rent från alla smulor, lämna inte saftfläckar på bordet osv. Om myrorna har bildat en myrstig till exempelvis kakburken, torka då rent doftspåret med en fuktig trasa. Naturligtvis gör inte detta att myrorna försvinner, men kanske de väljer en annan, mindre störande plats att röra sig på. För att bli av med myrorna helt bör du försöka lokalisera själva bobildningen. Följ myrstigarna så gott det går mellan hus och rabatt för att hitta boet eller bona. Oftast är samhället beläget under plattor, stenar och dylikt. Lyft på plattor och stenar och om det finns ett myrbo under dem, gräv bort det. Glöm inte att torka bort doftspåren inomhus. Om borttagning av boet misslyckas kan en betesutläggning lösa problemet. Principen för betesutläggning är att så många myror som möjligt ska frakta betet till samhället så att larverna och framförallt drottningen påverkas. 

Kontakta oss på Anticimex om dina egna åtgärder inte hjälper och myrplågan blir för stor!

• Hellvira

Tack musli

Jag har torkat överallt och tagit bort alla möjliga mumsigheter för dem nu så hoppas det funkar!

• ASG82

annars funkar det med väl utplaserade glas eller pet flaskor som du häller lite vatten blandat med socker i.. de tycker de e gött..
    funkade i min kompis lägenhet..
    då klättrar de i och drunknar..
    hoppas i varje fall att det löser sig för dig...

• illoi1

biltemas högtrycksschampo funkar perfekt men det måste hällas rätt ner i boet, funkade hemma hos oss. prövade när jag tvättade bilen och blev glatt överaskad blev soprent på myror

• javalady

Hade myror på jobbet och tipset vi fått från Anticimex är att lägga fram sockervatten/sockerbit så myrorna hittar vägen mellan boet och sockret. Efter ett dygn (tror jag det var, eller när man hittar ett gäng myror som vet var godiset är) så ställer man dit en myrfälla. Funkar bra!

Man skall absolut inte torka om man vill ha upp myrstigarna för att de senare skall hitta fällan!

Tydligen gillar de även kanel så man kan lägga dit en kanelstång också, de lockas dit då med sägs det. Har inte testat själv.

• Slarva

På Granngården finns det myrdosor med gift i som är jätteeffektiva. Man placerar bara ut dem där man ser att myrorna finns. Helst ska man ju rensa bort alla andra godsaker som de kan mumsa på först, typ brödsmulor...
    Tror de kostar 79:- för 2 st eller nått sånt.

• Bong

Hade samma problem! Världens myrgång från hallen till köket...
    Ringde Anticimex och de skickade 4 myrdosor. Gratis. Men man kanske måste ha försäkring mot skadedjur (eller vad den nu heter) i sin hemförsäkring.

Dosorna är helt ofarliga för alla utom myror!

Svar på tråden Svartmyrorna invaderar!