• Anonym

Sex efter abort!?

Jag undrar om det är någon som haft sex ändå fast dom verkar så stränga på att man inte får ha det på 3-4 veckor?
    Vad är det som kan hända förstår att man kan få infektioner oså men vad innebär det då? Ingen som har förklarat det för mej någon barnmorksa eller så.
    Tycker att 3 veckor låter länge :/

• Svar på tråden Sex efter abort!?
  • Anonym

man kan få infektioner som sprider sig till den läkande livmodern och vidare upp till äggledare.. det är alltså inget man ska leka med...  komplicerade infektioner kan leda till sterilitet alternativt svårigheter att bli med barn när man väl är redo för det..

Visst kan man ha sex men då med kondom på och vettet i behåll....

• Anonym

Du kan bli STERIL om du får en infektion. Herregud människa, lugna ned dig ett tag om du gjort en abort!

• Anonym
    Anonym skrev 2008-03-09 18:39:25 följande:
    man kan få infektioner som sprider sig till den läkande livmodern och vidare upp till äggledare.. det är alltså inget man ska leka med...  komplicerade infektioner kan leda till sterilitet alternativt svårigheter att bli med barn när man väl är redo för det.. Visst kan man ha sex men då med kondom på och vettet i behåll....
    Dom sa ingenting om kondom till mej ,det lät på dom som att sex både med & utan kondom var absolut förbjudet.
    Jag har förstått att det är väldigt farligt.
  • Nyfiken gul

det är samma infektionsrisk som gäller för oss som fött barn.. avslag har man i snitt i 6 veckor efter en förlossning o då gäller det att vänta helt enkelt...

det är dumt att ta onödiga risker...

närhet o ömhet kan man ägna sig åt ändå utan att det måste bli ett samlag av det.. Ta det lugnt o vänta!

jag blödde inte mer än 2-3 dagar efter en abort men vi väntade ändå i över två veckor innan vi hade sex efter aborten...

• Anonym

Nyfiken gul skrev 2008-03-09 18:45:13 följande:

det är samma infektionsrisk som gäller för oss som fött barn.. avslag har man i snitt i 6 veckor efter en förlossning o då gäller det att vänta helt enkelt... det är dumt att ta onödiga risker... närhet o ömhet kan man ägna sig åt ändå utan att det måste bli ett samlag av det.. Ta det lugnt o vänta! jag blödde inte mer än 2-3 dagar efter en abort men vi väntade ändå i över två veckor innan vi hade sex efter aborten...
    Jo jag vet jag har ett barn på snart 7 månader just därför aborten men det har ju inte med saken att göra.
    Men är det så att när man slutat blöda så får/kan man ha sex igen? Det var de jag inte riktigt förstod, jag minns att jag blödde några veckor efter jag fått barn & när jag slutade blöda så börja vi ha sex igen.
    Men lät på den barnmorskan jag hade som att man var TVUNGEN & vänta typ 3 veckor sen kan man ha sex igen?
    Förvirrad ,var inte meningen att jag skulle få skit för att jag undrade.. :/
  • Anonym

Du får ha sex när du vill, men du bör vara försiktig så att du inte drabbas av en livmoderinfektion. Sex med kondom är bättre än utan kondom. Men precis som efter att man fött barn är infektionsrisken förhöjd, men många sätter ju ändå igång som vanligt efter ett par dagar utan att för den skull drabbas.

När du slutat blöda är det säkert helt ok...

• Anonym
    Anonym skrev 2008-03-09 18:54:28 följande:
    Du får ha sex när du vill, men du bör vara försiktig så att du inte drabbas av en livmoderinfektion. Sex med kondom är bättre än utan kondom. Men precis som efter att man fött barn är infektionsrisken förhöjd, men många sätter ju ändå igång som vanligt efter ett par dagar utan att för den skull drabbas. När du slutat blöda är det säkert helt ok...
    TACK för ett jätte bra svar! Det gjorde gott! (:
  • Nyfiken gul
    Anonym skrev 2008-03-09 18:49:13 följande:
    Nyfiken gul skrev 2008-03-09 18:45:13 följande: Jo jag vet jag har ett barn på snart 7 månader just därför aborten men det har ju inte med saken att göra.Men är det så att när man slutat blöda så får/kan man ha sex igen? Det var de jag inte riktigt förstod, jag minns att jag blödde några veckor efter jag fått barn & när jag slutade blöda så börja vi ha sex igen. Men lät på den barnmorskan jag hade som att man var TVUNGEN & vänta typ 3 veckor sen kan man ha sex igen?Förvirrad ,var inte meningen att jag skulle få skit för att jag undrade.. :/
    Eftersom en abort är ett ingrepp som inte är naturlig så måste det få läka i lugn o ro innan man är där med penis o retar slemhinnor o livmoder. Därför rekommenderar man att man väntar tills risken för infektion är över och en del blöder flera veckor efter en abort vilket är väldigt vanligt.

Det rekommenderas ju inte heller att man har sex vid avslag efter en förlossning o samma gäller för en abort...

så hav tröst o vänta helt enkelt.  O tre veckor är ju en slags medelgräns för när man bör ha sex igen..
    NÄr du slutar blöda och känner dig okej igen så kan ni försiktigt börja ha sex igen o gärna då kondom på första gångerna för att vara på den säkra sidan.. 
  • Anonym
    Nyfiken gul skrev 2008-03-09 18:57:10 följande:
     o gärna då kondom på första gångerna för att vara på den säkra sidan.. 
    precis, minskar risken för ännu en graviditet
  • Anonym

Nyfiken gul skrev 2008-03-09 18:57:10 följande:

Eftersom en abort är ett ingrepp som inte är naturlig så måste det få läka i lugn o ro innan man är där med penis o retar slemhinnor o livmoder. Därför rekommenderar man att man väntar tills risken för infektion är över och en del blöder flera veckor efter en abort vilket är väldigt vanligt. Det rekommenderas ju inte heller att man har sex vid avslag efter en förlossning o samma gäller för en abort... så hav tröst o vänta helt enkelt.  O tre veckor är ju en slags medelgräns för när man bör ha sex igen..NÄr du slutar blöda och känner dig okej igen så kan ni försiktigt börja ha sex igen o gärna då kondom på första gångerna för att vara på den säkra sidan.. 
    TACK för ännu ett super bra svar! (:
  • Anonym

undrar hur det är med onani? om man pillar lite försiktigt på klittan bara? Inte köra in värsta jätte dildon som e smutsig...

• Anonym
    Anonym skrev 2008-03-09 19:08:24 följande:
    undrar hur det är med onani? om man pillar lite försiktigt på klittan bara? Inte köra in värsta jätte dildon som e smutsig...
    Du det tänkte jag oxå på eller jag & min sambo funderade på det om man är försiktig lixom & inte för in grejer i slidan.
    Men jag vågar då inte fast det kanske är okej.
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-03-09 19:08:24 följande:
    jag skulle inte testa... en abort kan även innebära att man har ont vid orgasmer om man fortfarande blöder...

låt livmodern vila!
  • Anonym (rocker)

Hej!
    Jag och min sambo hade sex bara ett par dagar efter medicinsk abort. Vi behövde det för att trösta och läka varandra, närheten gjorde underverk för oss i sorgen. Jag drabbades inte av någon ifektion. Jag kan därimot nämna att det är ganska mycket levrat blod, som rysk kaviar typ som fastnar på penis och runt slidan vid den typen av samlag, så inget för finkänsliga!
    Barnmorskorna måste informera om riskerna, men bara du känner din kropp och du kan nog ta ansvar och avgöra vad som är bäst för dig.
    Ta hand om dig.

Svar på tråden Sex efter abort!?