• Tessan1982

Taco tårta lätt och gudomligt gott

Har de lättaste receptet här på de som ja kallar taco tårta å de e sjukt gott.....

800g kött/blandfärs
    1 purjolök
    2 tacosåser vanliga små burkar smak tages din favorit ja brukar ta en pinaple å en vanlig mild
    1 påse taco krydda
    2 små lådor philadelfia ost eller en stor
    1 påse riven ost gärna taco ost eller ev gratäng
    tomater ca 4 st taco bröd dom mjuka som du har till vanlig taco.

så steker du på köttfärsen som du gör till vanlig taco sen häller du i taco såserna när de e genomstekt å även tacokryddan så tar philadelfian å häller i den låter den smälta ihop med allt purjon ska även hackas å stoppas i glurret med.. så tar du en gratäng form typ djupare å lägger botten med tacobröd super om du har en rund så du slipper skarva bröden i mängder sen ett lager smet sen ett nytt lager bröd brukar bli ca 3-4 lager.. överst ska de ligga bröd å på brödet skivar du tomaterna å lägger i täckande lager sen på med en massa riven ost.. sen in i ugnen ca en kvart i 200g allt ska ju igentligen bara hettas up å osten ska smälta
    serveras med grönsallad brevid...
    lovar att detta är en super hit både ibland barn och vuxna v driver även en restaurang där denna blivit toppad av gästerna

som sagt super lätt å såååå gott.....

• Svar på tråden Taco tårta lätt och gudomligt gott
  • 1malle

Jag gör något liknande fast med polarbröd, osten överst o sen gratinerar det. Blir som en slags varm taco smörgås tårta...

Jonte 920405, Ola 060222, Milo 070505
  • kiara07

vad gott det låter. Det ska jag prova nångång!

• Tessan1982

ja de tycker jag att du ska... du kommer älska den

• Shirley

Den ska vi testa här hemma idag :)

• Solskensmor

En annan variant är att byta ut köttfärsen mot kycklingfile, blir minst lika gott. Här hemma är det en favorit.

• Tessan1982

kycklingfilé hmmm... ja kanske men blir ju inte lika glurrigt då?? är de inte risk för att bli torrt då??

• Solskensmor

Nej, det blir inte torrt, utan jättegott.

• Tiptop

Tessan1982 skrev 2008-03-10 15:39:35 följande:

kycklingfilé hmmm... ja kanske men blir ju inte lika glurrigt då?? är de inte risk för att bli torrt då??
    Nej då, här är ett recept på samma tema, med kycklingfilé istället. Prova!!!

Mexicansk lasange, 225 grader, ca 6 portioner

600 gr kycklingfile
    2 pkt bacon
    3 paprikor
    1 stor gul lök
    1 påse Fajita Spice Mix (Santa Maria)
    4 dl vatten
    1 burk Garlic Salsa (Santa Maria)
    1 burk "vanlig" salsa
    5 dl matlagningsgrädde
    4 msk mjöl
    1 påse stora tortillabröd
    1-2 vitlöksklyftor
    riven ost

* Hacka och bryn paprika och lök.
    * Hacka och bryn kyckling och bacon.
    * Häll i en påse Fajita Mix och vattnet.
    * Häll i salsa, grädde, mjöl och ev vitlöken.
    * Låt koka i 8-10 min.
    * Varva bröd =>röra=>ost i en form. Sluta med bröd och häll över sås från röran.
    * I ugnen 10-15 min.
    * Servera sallad med majs.
Svar på tråden Taco tårta lätt och gudomligt gott