• wilhelm07

någon som har recept på kalops till 7 månaders?

Har inget bra recept överhuvudtaget men skulle vilja göra det till min son på 7 månader,eller köttgryta??

• Svar på tråden någon som har recept på kalops till 7 månaders?
  • Beckah82

Är egentligen bra att kasta ihop ngt

Koka kött eller köttfärs med grönsaker. Morötter och lite purjo och blomkål är bra.

Lägg i en tesil (sån kula) som du fyllt med några pepparkorn, några kryddpepparkorn och lagerblad.

Skaka ihop lite vetemjöl med grädde och häll i för att reda och ge god smak.

Blanda grytan med kokt potatis och mixa ihop till puré.

2 delar potatis, 2 delar grönsaker och 1 del kött ungefär kan vara lagom men det är inte sååå himla noga.

Kryddor är gott! Inte farligt men salt ska du helt uteslua.

♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
  • Paulina f69

Jag gjorde också grytor sådär enkelt när dottern var bebis. (Gör förresten fortfarande nåt liknande...) Fräs lök, potatis, morötter, några andra rotsaker kanske... i småbitar. Häll på buljong och lägg i grytbitarna (nötkött om du vill göra det "kalopsigt") några i taget så att vätskan inte kallnar för mycket utan håller sig kokande. (Köttet behöver inte brynas.) Koka nån timme. Red av om du vill, som Beckah skriver. Det där med kryddor i tekula var smart!

• wilhelm07

tack...då provar jag mig fram då.
    Än så länge har han inte spottat ut något som jag hat lagat så det ska nog gå bra.

Svar på tråden någon som har recept på kalops till 7 månaders?