• Furuskär

matschema för 4 månaders baby??

Kan någon hjälpa mig med förslag till start för smakisar för 4 månaders baby? Min bvc sköterska är tyvärr sjukskriven och det är lite svårt att få hjälp där just nu.

Han är alltså 4 månader och ammas samt får lite tillägg på kvällen. Har tänkt börja med lite smakisar och har förstått att det är lämpligt att börja med potatis utblandat med tillägg så att det blir ganska "rinnigt".

Hur mycket ska jag ge? en tesked har jag förstått är lämpligt. men hur länge ska det vara en tesked och ska det vara en gång per dag? när ska jag byta till nästa "maträtt" och vad är då lämpligt? i vilken takt ökar man på matmängden?

tacksam för tips.

• Svar på tråden matschema för 4 månaders baby??
  • BlueYee

Börja med potatis en tsk. Sen kan du ju öka lite varje dag till du är uppe i en 5-6 tsk.Kör en maträtt i 4-5 dagar sen kan du byta....
    Potatis, mörötter, palsternacka,ärtor, broccoli, rot selleri
    sen när bebben vant sig vid det, så kan du ge lite mosad baban, blåbärspure mm...
    Mosa väl med tex stavmixer. ha inget salt i vattnet!!!!!
    Du kan blanda i tex bröstmjölk eller tillägg i maten, så bebben känner igen smaken..

Det ät ju inget farligt om du skulle öka på fortare. Du märker ju på din bebbe hur han reagerar. Dom kan bli lite hårda i magen när man "byter mat"

• BlueYee

baban= Banan ;) såg att det blev lite fel....

• Mumrika

Börja med palsternacka är mitt förslag. Potatis är lit etråkigare i smaken så det är lättare att de gillar denlite sötare palsternackan. Man (bvc)säger att allergi brukar komma andra matningen, så har du inte reaktion efter det och din bebis är matglad är det inget problem att ge mer än teskedsvis heller.
    Är ditt barn inte matglad kan du få ta samma livsmedel upp till 20 ggr innan det slinker ned.

Vi föräldrar gav ut en bra bok om mat som jag hittade på vårt bibliotek. Tror den heter bar "Mat och näring". Där står om mat från amning upp till lite större barn och allt om hur man gör, vad man ska undvika etc. (salt, spenat, rödbetor och honung före 1 års ålder bl a). Den innehöll dessutom recept på mat att göra själv. Du kan ju kolla med ditt bibliotek om de inte har den om det passar dig att läsa dig till hur man gör!

• Marieeeee

tänkte bara tillägga att det är bra ifall man ger gröt oxå såå barnet introduseras till gluten.. sägs även kunna minska risken förr allergi ifall det får i tidigt stadium..
    men finns jätte bra rekomendation vad man börj börja med o hur ofta o sån på www.vardguiden.se kolla där

här är direkt länken till den sidan..
    www.vardguiden.se/Article.asp

• Ananaspaj

Vi började med smakportioner gröt näj Majken var precis 4 månader, hon älskar det! Kan äta flera matskedar, har inte fått ont i magen, märker igen skillnad faktiskt. Ammar fullt i övrigt.
    Hon har smakat banan oxå, mums. Potatis med bröstmjölk...blä!

Hon är 5 månader den 24 mars..

Läs 1:a och 2:a mosboken...Johanna Westman

Svar på tråden matschema för 4 månaders baby??