• louice80

bostadsbirdag om man är inneboende

någon som vet om kan få bostadsbridag att vara inneboende
    jag vet att man kan få det om man hyr i andra hand men avd gäller
    om jag hyr  ett rum hos någon och bor inne boende.

jag ska skilja mig och får ut ca 8000 efter skatt men så jag barnbidag och underhåll

fått flera erbjuande att bo som inneboende men då för flera killar som jag då har tackat nej till pga att dte känsn som dom är ute efter något mer ä natt ja gska bo där.

har nu hittat någon som hyr ett rum för 4000 per månad då undar jag vad som gäller vid inneboende.

mamma till viktor
  • Svar på tråden bostadsbirdag om man är inneboende
  • lia76

Tror de räknar på bådas inkomst även fast du är inneboende.
    Så är det iallafall om någon bor ensamen och får bostadsbidrag och sen flyttar någon dit och är inneboende eller någon bara skriver sin adress på h*ans ställe så kommer bostadsbidraget att räknas om och räknas då på bådas inkomst.
    Oavsett om personen bor där eller inte.
    Det räcker att personen är skriven på den adressen så kan man bli av med bstadsbidraget.
    Så tyvärr kan du inte få bostadsbidrag...
    Men ni får väl söka gemensamt då eller så...
    Prata med FK och gå igenom era inkomster och sen gör de en uträkning.

Trollet BF 4/9-2008, Stella 23/9-2006
  • louice80

Hon hyr ju ut 2 rum

så det jag och tjej till som kommer att hyta en varsitt rum

ok tack då måste jag tyvärr tacka nej för jag har inte råd att hälfen går till hyran

och att de peroner skulle räkna ihop sin inkomst funkar ju inte

jag blir
    i  ju pyskisk misshandlar hemma så detta var min chans mén det funkar ju inte om jag inte har råd med hyran.

mamma till viktor
  • Anonym

kola försäkerst skull med fk vilka regeler som gäller. Ringe i morgon måndga inna du gör något för hastat.

• lia76

Dte bästa är då att hon som hyr ut kollar upp detta om de som söker att bo hos henne och hyra av henne får bostadsbidrag.
    Men då skulle dte väl vara så att ni kan ju inte söka bostadsbidrag för alla kvm som lägenheten är på, utan ni får väl söka på de kvm rummen är på och kanske lite till eftersom ni rör er ju lite varstans där.
    Men tror inte att om hon nu ska hyra ut 2 rum i sin lägenhet så kan inte du söka bostadsbidrag för hela lägenheten, andra tjejen kanske också vill ha bostadsbidrag och hon kan inte heller söka bostadsbidrag för samma yta.

• lia76

Hittade dock detta på fk's hemsida som kanske hjälper lite

Kan jag få bostadsbidrag om jag är inneboende?
    Ja, du kan få det särskilda bidraget om du har barn. Om du inte har barn kan du däremot inte få bostadsbidrag om du är inneboende.

• Linelle

Jag tror att man kan få ngt som kallas inneboendebidrag? På kanske 600 - 1000 kr /mån , kolla!

• lia76

Hittade ett annat ställe:

Om du är inneboende

Bor du inneboende hos någon annan kan du ha rätt till det särskilda bidraget för hemmaboende barn men inte till bidrag till bostadskostnader eller umgängesbidrag.

• louice80

lia 76

tack för svaret

jo ska kolla upp det med fk och jag har ett barn

mamma till viktor
Svar på tråden bostadsbirdag om man är inneboende