• Anonym (knäpp)

Biter sönder mina läppar :(

Jag tror jag är ensam om att skada mig på detta sätt men jag tror att jag måste söka hjälp. Jag biter sönder mina läppar både på insidan och utanpå. Ibland går jag på insidan av kinderna också. Så länge jag kan minnas har jag gjort så. Vet att jag som liten tänkte att jag ville bita så det skulle bli hål i min kind
    Jag kan inte säga eller sätta fingret på vad det är som driver mig. Jag får ont och det blöder men jag kan inte sluta. Jag gör det inte varje dag men rätt ofta. Det sker vid olika tidpunkter på dagen. Nu har jag kommit så pass långt att jag vill sluta med detta och behöver råd samt hjälp. Detta är som nagelbitning fast jag aldrig bitit på mina naglar. Någon som känner igen sig?!

• Svar på tråden Biter sönder mina läppar :(
  • MiisPiis

Jag känner igen mig, men jag är på huden runt naglarna istället...kan se förjäklig ut där ibland. Går ständigt omkring med sår. Inte snyggt!

Vet inte heller varför jag gör så, jag känner inte ens att det gör speciellt ont längre......!

• Anonym

låter som ett typ av tvång. tror KBT skulle fungera bra!

• Nennnie

ja, jag har ofts torra läppar och biter loss hud så det börjar blöda. biter även inne i kinden. Har inte tänkt på detta som ett problem egentligen. Men det är ju inte så fint med såriga läppar.

• Anonym (me too)

Jag gör lkadant TS fast jag gör detta dagligen

Vet inte hur man ska sluta

• Anonym (knäpp)

redan nu käns det så mycket bättre när jag inte riktigt är ensam.

anonym, vad är KBT?!

• Tokfrjant

Jag biter på min läppar och river sönder dom, det börjar blöda och sen när det slutat så blir det som ett hårt skal och så river jag upp det igen. Tar läppsyl ofta men hjälper inte. Direkt om läpparna är torra så river jag, helt automatiskt... Vill också sluta med detta, mina läppar ser hemska ut!

• TheMilky

KBT är förkortning på Kongnitiv Beteendeterapi. En terapiform som går ut på att ändra om tankesättet runt ett beteende genom att aktivt söka kärnan i problemet.

• Helheim

Kan bero på överaktivitet med...

• bemine

både jag och min mor gör det...varför vet ja inte..satt o gjorde samma nu så såg jag detta inlägg..

Svar på tråden Biter sönder mina läppar :(