• Kime

Minnesregel när man ska ta ut satsdelar? (subjekt, predikat osv)

Maken har börjat plugga komvux och ska till att lära sig ta ut satsdelar. Den gamla vanliga: Vem gör något? = subjekt, Vad gör någon? = predikat osv biter lite dåligt på honom, och jag vill dra mig till minnes att det finns lite skojigare minnesregler?

Fanns det inte nån regel med svärord till exempel? Var det predikat ett ord var om man kunde sätta "utav bara helvete" bakom? Springa utav bara helvete; springa = predikat. Men jag kommer inte ihåg resten! Hur var det?

Någon som har SvenskaA/högstadiesvenskan i färskt minne och har några minnesregler att dela med sig av?

• Svar på tråden Minnesregel när man ska ta ut satsdelar? (subjekt, predikat osv)
  • presens konjunktiv

Jag har bara sett det där med svordomar när det gäller ordklasser, inte satsdelar.

"Svenska för nybörjare: Substantiv= ord du kan sätta 'jävel' eller 'fan' efter, som 'biljävel', 'klockfan'. Verb= ord som du kan sätta 'utav bara fan' efter som 'springa utav bara fan'. Adjektiv= ord som du kan sätta 'skit' framför som 'skitfin'."

Ett predikat är alltid ett verb. Ett subjekt är ett substantiv, ett pronomen eller en nominalfras.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
  • Kime

Just det, det har du fanimig rätt i. Då får han lära sig det den hårda vägen istället. Tack för svaret

Svar på tråden Minnesregel när man ska ta ut satsdelar? (subjekt, predikat osv)