• Symamman

Synrubbningar i v 19. Fler som fått konstig syn?

Jag är gravid i v 19 nu och de senaste dagarna har jag nästan som migränaktigt flimmer ibland fast inte huvudvärken. Sen har de där svartaktiga organismerna som flyger fram o tillbaka över ögat ökat. Ser riktigt suddigt ibland o vid datorn kan det flimmra när det är ljusa bilder.
    Graviditeten med min son köpte jag nya glasögon i v 7 pga att synen blev så mkt sämre fort.
    Är det fler som märkt synfelet blivit sämre, bättre, fler som har synflimmer, blixtar mm mm?
    Kan vara skönt att vädra detta lite, jag känner att jag bara märker det mer o mer när jag tänker på det o så blir jag lite oroad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-10 22:45
    Ni som har migrän. Kan ni få bara synrubbningar utan mkt huvudvärk?

• Svar på tråden Synrubbningar i v 19. Fler som fått konstig syn?
  • mamma 0809

Min syn har blivit sämre :(
    Tror jag läst att det beror på hormonerna. Jag opererade min ögon för närsynhet (lasreop)för ca 5 år sen Och vill inte att de ska bli "förstörda" Men Blev din syn bättre sen efter din första graviditet? Själv är detta min första .

• Flickan och kråkan

Flimmer ska man vara lite uppmärksam på eftersom det kan vara ett tecken på havandeskapsförgiftning, men du är ju så tidigt i graviditeten och har inte huvudvärk. Sämre syn är dock vanligt....

• marie1973

Jag hade precis som du under min första graviditet men jag fick även domningar och känselbortfall. Först trodde de att jag fått en stroke men man gjorde en utredning som visade att det handlade om migrän. Jag har det latent i kroppen och graviditeten utlöste migränanfall. Hade inte ont i huvudet eller så.

• T x 3

Jag hade det också. Fast i mitt fall så berodde det på för lågt blodvärde (järnbrist) och för lite sömn som jag tyvärr inte kunde göra något åt. Jag hoppas att du snart mår bättre men kolla upp blodvärdet igen.

• T x 3

Kan tillägga att synen påverkas när man är gravid sa min optiker när jag tyckte att synen försämrats. Det rättade tills sig för mig när bebisen väl kommit ut.

• Symamman

Jag ska kolla blodvärdet nästa vecka.
    Har lågt blodtryck också.
    Migrän har jag haft några gånger men detta är mer som migrän som inte riktigt bryter ut. Läste på någon vårdsida om ljusblixtar mm men då blir man ju helt uppskrämd. Symptomen stämde på näthinneavlossning och glaskroppsavlossning. När man läser såmt så får man ju ångest!
    Hoppas kunna lugna mig med att jag inte är ensam om detta.
    Mamma 0809: Ja den blev lite bättre men sen sämre igen, nu innan jag blev gravid hade den blivit bättre igen.
    Har haft flera mf/ma så det har påverkat hormonnivån så den gått upp o ner.
    tack för snabba svar

• T x 3
    Svar på #6
    Om du är orolig så gå till en optiker också. Det skulle jag göra. Dessutom skulle jag ta blodvärdet omgående för det tar tid att få upp det om det skulle vara lågt. Din oro kan förstärka symptomen. Det är inte normalt att ha det som du har. Lågt blodtryck kan jag inte så mycket om men blir man inte svimfärdig då? Isåfall så kan det vara att du ligger nära gränsen för det fast mina öron tjuter innan. Ett test på om det är lågt blodvärde får du här. Sätt dig på en stol, böj huvudet mellan knäna, res upp huvudet jättefort. Ser du mer "stjärnor" då?
  • Symamman

Det dunkar ordentligt i huvudet men ungerfär som förut med "stjärnorna". Det kommer oväntat lite när som. Oftast när jag vänder mig. Jag funderar på om det kan vara fler orsaker i kombination t ex nacken också. Har haft mkt besvär med den innan o en mild whiplash från 02.
    Jag ska göra det testet du föreslog några gånger till o ringa bm imorrn.
    Köper nog ferronol idag för det kommer behövas ändå förr eller senare.
    ha de

• T x 3

Om stjärnorna kommer mer när du vänder dig om, hastigt så kan det vara blodvärdet. Jag tycker att du ska ringa bm nu idag. Testet jag tipsade om funkade på mig men alla är vi olika. Att det dunkar i huvudet låter inte bra. Jag tyckre att du ska söka upp en läkare. Ferronol vad är det och vad används det för? Krya på dig.

• Symamman

Ferronol är en ganska ny flytande form av järn o vitamintillskott som ska gå fort för kroppen att ta upp just för att den är flytande.
    Den finns på hälsokost o innehåller också bl a vinbär. Smakar verkligen järn.
    Jag ska till min läkare i månadsskiftet så jag kan ju prata m henne också men de är ofta insnöade tycker jag.

• Hallonsocka

Jag har fått sämre syn, men vet inte om det är ngn vits att köpa nya glas till mina glasögon eftersom jag inte vet om det går tillbaka efteråt? Har också haft huvudvärk, vilket jag alltid får vid försämrad syn

• Symamman

Hallonsocka: Jag skulle vänta tills efter amningen är färdig eftersom först då blir hormonnivåerna normala igen.
    Som jag skrev förut så köpte jag nya m sonen i magen o fick byta igen efter amning. Blir lite dyrt.
    Jobbigt är det m huvudvärk, hoppas det blir bättre för dig!

• Symamman

Puffar väl lite som man brukar skriva

• mammi85

jag har liknade symtom som dej..det är faktist obehagligt , måste nog prata med en ögonläkare ..men om det är närhinneavlossning så går det att fixa med en enkel operation läste jag. Jag har en sån sjukhusskräck oxå..!!! måste prata med bm tror jag.

lycka till

• Trinis

Min syn har inte blivit konstig, men jag ser sämre. Användar kontaktlinser och när jag var på linskontroll sa min optiker att det är vanligt att man får sämre syn under graviditeten. Men, jag tycker du ska gå och prata med en optiker, kan ju om inte annat hända att dom kan svara på dina frågor.

• Symamman

Jag ska nog ringa honom när jag kollat hb värdet om det inte är det.
    mammi85: jag har gjort massa synundersökningar förra året när jag hade liknande problem. De kunde inte hitta några fel.
    Jag tycker det blir värre efter en infektion, t ex förkylning eller kräksjuka.
    Kanske alla har så mer eller mindre bara att vissa är mer observanta?
    Bra att prata med bm tror jag också
    ha de bra

• Hallonsocka

Urk, jag är less på att ha dålig syn och huvudvärk, men vet inte om ekonomin tillåter nya glas :-/ Nej det blir nog till att härda ut och försöka underlätta för ögonen så mycket som möjligt. Gud vad konstigt ändå hur kroppen fungerar och reagerar :-O

• lillaloppans mamma

hade också flimmer eller liksom svarta prickar som åkte för ögonen runt v 20 ,men det blev bättre även om jag kände som att  man såg sämre hela grav.Optikerna sa att det var normalt me sämre syn under grav ,upplevde det tydligast med linser och enligt optikern berodde det på annorlunda tryck i ögat.
    Efter grav blev allt som vanligt.
    Nu grav. nr 2 likadant med sämre syn och svarta prickar som simmar rundor i synfältet
    men e i v 31 nu och tycker att det blivit lite bättre redan..

Loppan 060712 * Hebbe * BF 15 maj
  • Symamman

Okej lilla loppans mamma
    Det låter hoppfullt!
    Då kan det vara hormonerna som spökar.
    Lycka till med bebisen
    Bebisarna allihop

Svar på tråden Synrubbningar i v 19. Fler som fått konstig syn?