• Grodan Soda

Varför väljer man bort K-vitaminsprutan vid förlossningen?

Alla sjukhus i Sverige har som rutin att ge K-vitamin till bebisen strax efter att den har fötts. Jag har läst att det finns ganska många föräldrar som väljer bort den. Undrar nu varför och enbart för att jag är nyfiken. Jag vet ingenting om sprutan i övrigt.

• Svar på tråden Varför väljer man bort K-vitaminsprutan vid förlossningen?
  • PerG

Det låter ju knasigt.. varför skulle man välja bort den?.. Var har du hört det?

• PerG

K-vitamin behövs för att minska risken för blödning. Bebisen har en liten mängd k-vitamin i kroppen när den föds, men det lagret kan ta slut innan amningen/matningen kommit igång (tror jag) och därför ger man extra k-vitamin för säkerhets skull...

• Annicapannika

För att vissa föräldrar inte vill att man sticka deras barn.... också därför vissa inte vill att de ska ta kpu-testet på deras barn. Helt galet tycker jag, klart man ska ta k-vitaminet! Men förlossningarna väljer väl inte bort det, bara föräldrarna?!

• PerG

Tror inte barnet ens märker när man sticker det. Vår son var nog så adrenalinpumpad och sen helt slut efter att ha skrikit i 10 minuter så han reagerade inte. Vilket gör ondast tro: Att få huvudet så klämt igenom ett trångt hål så kraniet pressas samman där t.om. nyckelbenen kan brytas av, eller en liten spruta som är över på några få sekunder.. ;)

Annicapannika skrev 2008-03-11 18:09:19 följande:
    För att vissa föräldrar inte vill att man sticka deras barn.... också därför vissa inte vill att de ska ta kpu-testet på deras barn. Helt galet tycker jag, klart man ska ta k-vitaminet! Men förlossningarna väljer väl inte bort det, bara föräldrarna?!
  • Annicapannika

Nä... det undrar jag också! Och vad spelar det för roll OM det skulle vara så att bebis märker det? Om det är avgörande vid en blödning så är det väl hemskt viktigt att man fått sprutan! Eller???

• MammaHela

För att vissa helt enkelt inte borde ha barn....

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Nova, Viggo & Liv ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Grodan Soda
    PerG skrev 2008-03-11 18:07:12 följande:
    Det låter ju knasigt.. varför skulle man välja bort den?.. Var har du hört det?
    Har läst det både här och på andra forum för föräldrar.
  • blonde redhead

Vissa barn föds med "tjockare" blod. Det är inte så många som gör det , men i de fallen kan en k-vitaminspruta vara dödligt.

Därför väljer några bort den och håller uppsikt över barnet. Har man bara koll på barnet så är k-vitaminen inte nödvändig. K-vitamin är igentligen inget som alla behöver, det har bara blivit enklare att ge det till alla.

Man har rätt som frälder att välja bort vad man vill, det gör inte någon till en dålig förälder!

• PerG

Finns det verkligen medicinska fakta som stödjer det? Jag hittade att K-vitamin inte kan överdoseras (åtminstonde inte bland vuxna): www.vitaminochmineral.se/blog.php&print=1
    www.mittval.se/index.php

Det är endast giftigt vid mycket höga doser:
    81.0.246.244/cintana/upload/images/produkter/documents/p1100-1_0.pdf

Inte ens den "alternativa" medicinen pratar om överdosering:
    www.alternativmedicin.se/sok/Vit-020.html

Om K-vitamin hade varit en risk borde man sett det när man utvärderade detta, när man började ge det till nyfödda.. (istället såg man att fler överlevde = bra)

blonde redhead skrev 2008-03-11 21:47:29 följande:

Vissa barn föds med "tjockare" blod. Det är inte så många som gör det , men i de fallen kan en k-vitaminspruta vara dödligt.
  • Grodan Soda

Vissa barn föds med "tjockare" blod. Det är inte så många som gör det , men i de fallen kan en k-vitaminspruta vara dödligt. Därför väljer några bort den och håller uppsikt över barnet. Har man bara koll på barnet så är k-vitaminen inte nödvändig. K-vitamin är igentligen inget som alla behöver, det har bara blivit enklare att ge det till alla.Man har rätt som frälder att välja bort vad man vill, det gör inte någon till en dålig förälder!
    Hade jag ingen aning om!
  • PerG

Här står lite om skillnaden mellan oral och injicerad k-vitamin:
    www.lio.se/templates/LioDoc.aspx

"Fram till 1960 var vitamin K-bristorsakad blödningssjukdom MHN hos nyfödda ett fruktat tillstånd. Det drabbade 4-10/100 000 födda inte sällan med fatal utgång. I och med införandet av rutinmässig i.m K-vitamininjektion som engångsdos i samband med partus försvann tillståndet praktiskt taget helt. Då man 1986 övergick till att istället ge profylaxen som peroral engångsdos ökade ånyo frekvensen till ca 5/ 100 000. Majoriteten av dessa fall utgjordes av typen sent debuterande MHN inte sällan med livshotande intrakraniella blödningar. Merparten visade sig ha en oupptäckt leversjukdom eller på annat sätt störd leverfunktion.

Med anledning av detta återgick man 1991 till parenteral administration vilket idag är det som rekommenderas i första hand."

• PerG

Därför väljer några bort den och håller uppsikt över barnet. Har man bara koll på barnet så är k-vitaminen inte nödvändig. K-vitamin är igentligen inget som alla behöver, det har bara blivit enklare att ge det till alla.
    Det är dock lite svårt att upptäcka intrakraniella blödningar. Speciellt som lekman.
  • Grodan Soda

PerG: Spännande länkar! Tack!

• pappisch

Mycke kunskap näre handlar om sprutor i sjukvården hör va, läs på om vaccination å säg igen att ni tänker låta sjukvården spruta in "vitaminer" i er bebis. Min rör dom inte me spruta i handen

• Acinorev

K-vitamin kommer naturligt med bröstmjölken om barnet kan ammas från födsel. Risken för hjärnblödningar mm är minimal om förlossningen är normal. Man införde sprutan först under 70-talet, innan dess gavs den inte alls.
    Som förälder har man rätt att välja bort sprutor/vaccinationer på sitt barn och det gör ingen till en sämre förälder. Kommentarer som de säger mer om skribenten än föräldrar som inte vill ge konstgjorda medel.
    Vi ville inte att vår nyfödda dotter skulle få k-vitaminsprutan om allt gått som det skulle under förlossningen. Nu gjorde det inte det och därför fick hon sprutan. Läkarna ansåg inte att det var fel att låta bli sprutan om hon fötts utan komplikationer och det är kvitto nog för min del.

• PerG

Nej, det kommer inte tillräckligt från bröstmjölk. Bättre isåfall med ersättning som har högre halt, men inte heller det är tillräckligt. Att man införde sprutan var ju uist för att barn fick blödningar och efter man infört spfitan slutade det!

Och det är ju inte hur förlossningen fortlöper som avgör. Barnet kan få blödning flera månader senare!? Det är inte speciellt vanligt, men tillräckligt vanligt för att det är motiverat med att ge det till alla..

Acinorev skrev 2014-08-08 08:08:11 följande:

K-vitamin kommer naturligt med bröstmjölken om barnet kan ammas från födsel. Risken för hjärnblödningar mm är minimal om förlossningen är normal. Man införde sprutan först under 70-talet, innan dess gavs den inte alls.

Som förälder har man rätt att välja bort sprutor/vaccinationer på sitt barn och det gör ingen till en sämre förälder. Kommentarer som de säger mer om skribenten än föräldrar som inte vill ge konstgjorda medel.

Vi ville inte att vår nyfödda dotter skulle få k-vitaminsprutan om allt gått som det skulle under förlossningen. Nu gjorde det inte det och därför fick hon sprutan. Läkarna ansåg inte att det var fel att låta bli sprutan om hon fötts utan komplikationer och det är kvitto nog för min del.

• PerG

Ah, tar tillbaka der där med flera månader senare.. Var längesen ämnet diskuterade så jag har glömt typ hälften!

Svar på tråden Varför väljer man bort K-vitaminsprutan vid förlossningen?