Jag var skeptisk inför in förlossning, inte rädd men skeptisk. Mest faktiskt gentemot personalen och det utsatta läge en förlossning innebär. Jag hade dåligt förtroende för vården och ville helts föda hemma. Detta gick dock inte då min graviditet hade vissa komplikationer så tankarna på hemförlossning lades snabbt på hyllan.
Alla pratade om att kvinnan är gjord för att föda barn, att personalen är sååå bra och vet allt och bäst och att ut skulle ju ungen komma i alla fall. Detta lugnade mig inte.
Så jag skrev ett förlossningsbrev. Och inget vanligt brev, kan jag lova. Jag ställde krav på min förlossning och på hur vissa saker fick gå till, inte gå till. Självklart kan man inte styra allt, blir det ett snitt så blir det ett snitt men man kan faktiskt styra över mycket annat även om andra kvinnor säger att man inte kan det. I brevet skrev jag vad som får ske/inte får ske och vet du, personalen följde brevet exemplariskt! Jättebra var det och jag var så nöjd! Så kanske kan ett brev hjälpa?
Dessutom tycker jag att du ska prata med en NOREA-BM eller liknande. Det är superduktiga på att stötta och hjälpa. Att få sätta ord på vad som skrämmer kan vara mycket värt.
Lycka till!