• Velour

Så besviken!

Det här är en liten, onödig tråd, men jag behöver avreagera mig.

Blev nämligen kuggad på min allra första tentamen Är så sorgsen och besviken och arg!

Har till 29 mars på mig att förstärka mig för omtentan.

Tyckte jag var så duktig när jag skrev tentan, men det var jag tydligen inte. Godkänt låg på 14 poäng och jag fick 11,5...

SKIT!

• Svar på tråden Så besviken!
  • Mommy

vad tråkigt men låt inte det ta över hand. kämpa på nu och förberedd dig inför nästa tenta

Sanna 060301 & Hanna 070703
  • Miss Lau

Tråligt. Men det var din första tenta och när du gjort ett par kommer du lära dig hur man ska formulera sig för att få bättre poäng.

Lycka till!

• Velour

Jo, jag ska försöka att inte äta upp mig inifrån. Men det kändes så jobbigt. Vi har en massa uppgifter som ska bli klara inför seminarie den 27 mars och nu ska jag samtidigt behöva plugga till omtentan också.

Men önska mig lycka till..

• Velour

Tack. Det var precis det som var felet med min insats. Jag utvecklade inte mina svar med diskutering kring faktan/frågan eller gav mer konkreta exempel. Utan jag körde bara på med att skriva ner fakta som jag memoriserat.

FEL!!

Visserligen var jag bra på att förklara vad det och det var, men sen hände det inte mycket mer.

Men jag får väl sätta igång hjärnan lite mer.

Miss Lau skrev 2008-03-10 11:21:40 följande:
    Tråligt. Men det var din första tenta och när du gjort ett par kommer du lära dig hur man ska formulera sig för att få bättre poäng.Lycka till!
  • malinka2

Här är en i samma båt fast min andra tenta, sitter o kämpar med omtenta nu.. Det känns trist som sjutton speciellt som du säger att man har ju så mycket mer att göra samtidigt! MEN det finns positiva saker med omtentor oxå Jag har upptäckt att jag faktiskt missade massor från förra tentan, tyckte jag kunde det bra då men nu inser jag vad för fel jag gjorde. Man lär sej en hel massa mer på en omtenta. Sen är det ju så att dom allra flesta kuggar på nån tenta nån gång så man är ju inte ensam...

Lycka till till dej

• Velour

Beklagar..

Jo, jag vet också vilka fel jag gjorde. Men jag känner ändå att jag har svårt att fixa det. Man måste ju jämt hitta på egna exempel och konkretisera så himla mycket. Sen måste man hänvisa till den och den teorin och utgå från teorierna för att beskriva, diskutera och eventuellt lösa en (påhittad) situation.

Frustrerad? Jag skulle tro det!

(Läser pedagogik)

malinka2 skrev 2008-03-10 12:00:23 följande:
    Här är en i samma båt fast min andra tenta, sitter o kämpar med omtenta nu.. Det känns trist som sjutton speciellt som du säger att man har ju så mycket mer att göra samtidigt! MEN det finns positiva saker med omtentor oxå Jag har upptäckt att jag faktiskt missade massor från förra tentan, tyckte jag kunde det bra då men nu inser jag vad för fel jag gjorde. Man lär sej en hel massa mer på en omtenta. Sen är det ju så att dom allra flesta kuggar på nån tenta nån gång så man är ju inte ensam...Lycka till till dej
  • malinka2

Fniss, trodde först du oxå läste sociologi, lät som samma tankebanor, exempel o teorier, blääää! Men vi fixar det nu, eller hur?!

• Velour

Jag tror att du fixar det bättre än mig. Kanske har jag valt fel bana även om jag är uppriktigt intresserad av det humanistiska.
    Jag suger nog på att förklara och utveckla.

malinka2 skrev 2008-03-10 23:02:37 följande:
    Fniss, trodde först du oxå läste sociologi, lät som samma tankebanor, exempel o teorier, blääää! Men vi fixar det nu, eller hur?!
  • Jano

Jag tycker att det är bra när man får omtenta, då får man mer tid för att reflektera över provet, man lär sig mer än de andra (som bara gjort tentan en gång)och man tänker ännu hårdare till nästa tenta.

Eller så är det bara jag som försöker skyla över min egen dumhet vid missade tentor

• Velour

Nej, du har ju helt klart rätt. Det är bara det att man måste visa att man förstått och inte bara memoriserat en massa fakta, vilket jag gjorde överlag.

Grejen är den att vissa teorier förstår jag helt enkelt inte...så då är det inte så lätt att konkretisera och utveckla med egna exempel.

T.ex. borde jag förklara Poppers falsifieringsteori SAMT ge ett hypotetisk-deduktiv exempel (som jag inte gjorde, utan förklarade endast själva teorin). Grejen är att i boken där det förklarades om hyp-ded. så var det jäkligt flummigt. Och då blir det inte så lätt att FÖRSTÅ hela grejen.

Jano skrev 2008-03-10 23:27:11 följande:
    Jag tycker att det är bra när man får omtenta, då får man mer tid för att reflektera över provet, man lär sig mer än de andra (som bara gjort tentan en gång)och man tänker ännu hårdare till nästa tenta.Eller så är det bara jag som försöker skyla över min egen dumhet vid missade tentor
  • TeamX

Hej!!

Vill bara skicka en styrkekram!
    Vet precis hur det känns...kuggade också min första tenta med ETT poäng!! (sociologi tenta)
    Trodde jag skulle döööö...
    Så som jag hade råpluggat!

Men, nu är jag "pluggvan" är inne i min fjärde termin och har inte kuggat en enda tenta sen den allra första.

Det kommer att gå bra ska du se! Att kugga är jobbigt, men alla gör det, nån eller flera gånger, jag LOVAR!
    När de sen kommit in i "tänket" mer så går det bättre!

Lycka till på omtentan!!

Svar på tråden Så besviken!