• Skarpa

Tåg till Spanien

Vi har börjat leka med tanken att ta tåget till Spanien istället för flyg när vi ska dit i sommar. Någon som har gjort detta, och vill dela med sig av hur ni bokade? Är det smidigast att titta på nationella tågbolags hemsidor och boka på det viset, eller finns det något smidigare sätt?

Är det mindre lämpligt att åka tåg än flyg med ett barn på 11 månader?

Ni får ju gärna dela med er av tips om ni åkt tåg till andra destinationer i Europa också, om ni tror det kan vara till hjälp

Guess what! I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!
  • Svar på tråden Tåg till Spanien
  • patrikiden

Tågluffade till spanien för en massa år sedan. Men vi bokade inget i förväg förutom resan ned till danmark.

Efter där så kollande man vid varje station som man skulle byta till när och vart tågen går.

• Skarpa
    isisisis skrev 2008-03-10 12:07:43 följande:
    Det finns tågcharter.www.ving.se/tågresor
    Men det är väl med boende också? Vi hyr en lägenhet privat där nere, så det har vi redan fixat.
    patrikiden skrev 2008-03-10 12:08:56 följande:
    Tågluffade till spanien för en massa år sedan. Men vi bokade inget i förväg förutom resan ned till danmark.Efter där så kollande man vid varje station som man skulle byta till när och vart tågen går.
    Ah... men det känns lite bättre när vi har dottern med oss att veta när och var och hur vi tar oss fram
  • Cinnamon girl

Tåg har ingen gemensam bokningsdel för alla länder som flyget har. Tyvärr, det blir krångligare så.

Men tyska DB har bra hemsida där man kan planera allt eller så köper ni Thomas Cook tågbok så fixar det sig ändå. Kommer ni ner till Köpenhamn rullar allt mycket lättare.

Personligen skulle jag säga att tåg är snällare för barnen, som inte kan tryckutjämna själva vid flygturen. Annars har det nog ingen större betydelse, då tåget tar längre tid än flyget, så fördelarna ätes upp av nackdelarna.

Interrailkortet har ändrats igen och är utan zoner. Kan köpas för 5 dagar. Ett klart prisvärt alternativ för att resa till bestämd plats.

Jag har tågluffat flera gånger med mina egna barn i Europa och måste säga att tåg är ett behändigt alternativ. (Mina har dock varit äldre än 11 månader då, men före det åkte vi också tåg till mormor och så.) Då har vi alltså legat ute i 4 veckor på roliga äventyr. Mina barn älskade tågena. Vissa tåg har lekrum för barnen eller familjevagnar. Det kan vara skönt för en 11 månaders att få rusta runt.

Nej jag är positiv till era funderingar om tåg ner till Spanien!

• Skarpa

Cinnamon girl: tack för ditt svar! Har suttit och kämpat med att kika på tidtabeller på en hemsida jag hittade (det blir en del pusslande!). Tyvärr verkar det (enligt den sidan åtminstone) som att man kan boka tidigast 2 månader i förväg, så eftersom vi ska åka i juni, kan vi inte boka ännu. Pga detta lutar det åt flyg ändå, men jag ska kika vidare, och se om jag blir klokare! Ska kolla upp dina tips

• Skarpa

DB var ju jättebra!

• Cinnamon girl

Ja tyskarna är duktiga på information och tåg och att passa tider. Tågena håller sina tidtabeller på minuten om nu inte något större har inträffat. Vi sitter alltid och fnissar åt tyska effektiviteten när vi luffar ute i Europa för det är så stor skillnad jämte Italien till exempel.

Deutsche Bahn har tydligen också en sida i Sverige där man får hjälp med att boka resor från Sverige ut i Europa när jag hastigt skummade igenom själv. Nu suger det i restarmen igen!

Jag bor på Åland så jag handlar alltid finskt tågluffarpass. Det medför att resan genom Sverige är gratis. Annars måste man betala 50% på tåget i det land man köpt passet. Tror inte det har ändrat ännu. Gå in på SJ hemsida och läs om tågluffarkortet!

Svar på tråden Tåg till Spanien