Tåg har ingen gemensam bokningsdel för alla länder som flyget har. Tyvärr, det blir krångligare så.
Men tyska DB har bra hemsida där man kan planera allt eller så köper ni Thomas Cook tågbok så fixar det sig ändå. Kommer ni ner till Köpenhamn rullar allt mycket lättare.
Personligen skulle jag säga att tåg är snällare för barnen, som inte kan tryckutjämna själva vid flygturen. Annars har det nog ingen större betydelse, då tåget tar längre tid än flyget, så fördelarna ätes upp av nackdelarna.
Interrailkortet har ändrats igen och är utan zoner. Kan köpas för 5 dagar. Ett klart prisvärt alternativ för att resa till bestämd plats.
Jag har tågluffat flera gånger med mina egna barn i Europa och måste säga att tåg är ett behändigt alternativ. (Mina har dock varit äldre än 11 månader då, men före det åkte vi också tåg till mormor och så.) Då har vi alltså legat ute i 4 veckor på roliga äventyr. Mina barn älskade tågena. Vissa tåg har lekrum för barnen eller familjevagnar. Det kan vara skönt för en 11 månaders att få rusta runt.
Nej jag är positiv till era funderingar om tåg ner till Spanien!