*Jag är sugen på kassler.
Jag är sugen på kassler.....
Hjälp mig med förslag på hur och med vilka tillbehör!
Alla förslag emottages tacksamt.
Jag är sugen på kassler.....
Hjälp mig med förslag på hur och med vilka tillbehör!
Alla förslag emottages tacksamt.
Strimla kassler och purjolök, stek i panna och krydda med salt och svartpeppar. Servera med potatismos! slurp!
Jag brukar göra gratäng med kassler, broccoli och ostsås. Jätteenkelt och gott (om man gillar broccoli vs) bara att skiva kasslern och ta broccolibuketter, göra en vanlig ostås (pulver el göra egen) och in i ugn, 200 gr ca 20 min.
Banankassler: Skiva kassler och lägg i en ugnsform. Dela bananer 2-3 st på mitten och lägg ovanpå kasslern. Vispa grädde med chilisås, ketchup och lite potatismjöl och bred ovanpå bananerna. Strö över lite jordnötter. Gratinera i ugnen i ca 15 min i 225 grader.
Ganska fett men jättegott!!
Åh...
Skiva kassler, lägg i ugnsform.
Blanda cremefraich (hur stavas det??) och cantadou vitlök&örter (eller annan om du hellre vill det). Häll blandningen över kasslern.
och OM du vill kan du lägga mördegsplattor på. Och sen in i ugn.
225 grader en stund... tills röran puttrar.
Servera med ris.
*mumma*
Tänke göra Kassler Florentine idag. Det är också gott
Lägg hel spenat i botten på en ugnsform, lägg på skivad tomat, därefter kassler i skivor och häll sedan ostsås över alltsammans och gratinera i 225 grader tills allt blivit varmt och fått färg.
Kasslergratäng
Stek lök, gröna oliver, timjan gärna färsk basilika i med lite tomatpuré
matlagningsgrädde, kanskelite citron med. Jag brukar köra i lite svampinjoner och squaschstrimlor, låt koka ihop.
Koka ris och lägg i botten av en form på med kall strimlad kassler och på med såsen ovanpå, riv ost och smack in i ugnen.
Allt i ett lilksom
Skär kasslern i ca 2,5-3 cm tjocka skivor, lägg dem i en ugnsform. Lägg en ananas ring på varje. Blanda cremefraiche (gärna lätt) med lite chilisås och riven ost. Det är gott att ha i lite färsk oregano oxå. Häll över såsen och in i ugnen tills den blivit lite gratinerad.
Ibland brukar jag strö lite curry över ananasen, blir jättegott!
Servera med ris
Här kommer ett enkelt recept för ca 4 personer.
Du behöver:
500 gr kassler
2 gula lökar
250 gr broccoli (frysta)
250 gr mini morötter (frysta)
gratängost
samt 4 port. potatismos (home made eller köpt)
Tillaga potatismoset.
Skala och skiva löken. Fräs löken i olja ngr minuter. Tillsätt de frysta grönsakerna och låt fräsa ngr minuter. Krydda med salt och peppar.
Skär kasslern i tunna skivor. Lägg skivorna i en ugnsäkerform.
Klicka potatismoset utefer ena kanten och lägg på grönsaksblandingen. Strö över ost.
In i ugen 250 grader i ca 10 minuter tills gratängen fått fin färg.
stek kassler och vitlök (lök om du vill) och häll grädde i stekpannan och låt koka upp...(kan naturligtvis ha nån krydda i som du tycker passa), och servera med kokt potatis. enkelt och jätte gott
Lägg krossad ananas i en ungsform,
Lägg på skivad / strimlad kassler
Strö över riven ost och krydda med salt, peppar, oregano!
In i ugnen på 200-220 grader tills osten har smält och fått fin färg, ca 20-25 minuter.
Enkelt och gott
Jag gjorde jätteenkel och god kassler härromdan:
Lägg skivad kassler i en ugnsform, häll över Kelda Mild Ädelostsås och in i ugnen. Vi hade pasta till, men det funkar ju även med potatis eller ris.
den här var god
susnet.se/recept/recShow47.html