• 78an

Behöver tips på vardagsmat. Kan du hjälpa mig?

Är i desperat behov av hjälp. Det känns som att vi äter samma mat varje vecka hemma. Är sååå less på vardagsmaten och hatar att planera vad vi ska äta. Har ingen fantasi och är dålig på att laga mat.

Vad brukar ni äta? Vi har inga krav eller speciella önskemål, inga allergier och ingen är vegetarian. Fast vegetariska recept mottages mycket tacksamt ändå! Skrattande

Så kom igen, kom med tips och idéer på hur vi kan variera oss lite mer.

• Svar på tråden Behöver tips på vardagsmat. Kan du hjälpa mig?
  • längtar efter familj

Mina favoritbiffar kan du få recept på om du lovar att pröva.. de är underbart goda och superenkla. Servera dem med klyftpotatis och bearnaisesås eller ris och cream fraich med paprika chilli.

500 gr nötfärs
    1 burk lättkesella
    1 påse blåband fransk löksoppa (pulvret)

Blanda ingredienserna ordentligt i en bunke. Forma 8-10 biffar och lägg i en ugnsfast form. Stoppa in formen samtidigt som klyftpotatisen och 30 minuter senare är allt klart att servera!!
    Smaklig måltid!!

P.s Glöm inte berätta vad ni tyckte!

• Lindha79
    Svar på #1
    åh...det måste jag testa!!

Har annars ett jättegott recept på skinksås (till pasta)
    bacon
    rökt skinka
    purjolök
    crème fraiche (lätt eller vanlig)
    grönmögelost

Jag gillar inte grönmögelost i vanliga fall, men i detta är det sååååå gott!! Mina barn älskar detta! (10 år, 3 år och snart 1 år) Så det funkar till alla åldrar. Skrattande

Man behöver inga mer kryddor heller så och det gillar jag.

Testa vettja....är dotterns favoriträtt!
  • kvinnan

Har du varken ägg ströbröd eller mjöl i biffarna? håller dom ihop bra ändå? Vad har du ugnen på på grader?

• Kåkemyhr

Hej jag har ett tips, prenumerera på "LAGA LÄTT" en tidning som är suuper..vi lagar från den varje månad (har månads meny), är de ngt av ingredienserna som man inte tycker om byter man ut de till ngt man gillar..men man äter varierat efter detta, lätt lagat och gott..lätta recept där man ser vad man ska ha i och sen gör man bara..även in handlingslista finns och sedan kryddorna, köper man dem en gång så har man dem ju till nästa så de är heller inga problem.. Lycka till

• Juppepuppe

Detta åt jag igår:
    Couscous blandat med stekta champinjoner och zuccini. Couscousen lagad i buljong.
    Färsbiffar med vitlök, persilja, rivet citronskal, salt och peppar.

• längtar efter familj
    kvinnan skrev 2008-03-10 23:02:01 följande:
    Har du varken ägg ströbröd eller mjöl i biffarna? håller dom ihop bra ändå? Vad har du ugnen på på grader?
    Nej, inget mer. De håller ihop hur bra som helst! Ugnen på ca 200-225 grader.
  • CherryRock

Fiskgryta I Wok!!!

Woka skuret tex:
    Minimajs
    Röd Paprika
    Böngroddar
    Sockerärtor
    Purjulök
    Körsbärstomater
    Vitlöksklyfta
    Färsk Pesilja
    Färsk Basilika
    Rivet Citronskal
    Blandad Påse Med Fisk ( Lax, Sej O Torsk )
    Lite Räkor
    Kokosmjölk
    Skuren Ananas O Såsen
    Och Kokt Potatis Till

Blir Suveränt Gott

• 78an

Ååå va glad jag blir över alla tips!! Det låter verkligen jättegott alltihopa och definitvt något vi ska prova!

Kom gärna med mer förslag! Jag kopierar och skriver ut de recept jag hittills fått, TACK!

• längtar efter familj
    Gul13 skrev 2008-03-14 08:28:02 följande:
    Kåkemyhr; Är det denna du menar? Eller finns det någon annan Laga Lätt. Lät intressant.www.lagalatt.se/
    Ganska säker på att det är den hon menar! mycket bra tidning!
Svar på tråden Behöver tips på vardagsmat. Kan du hjälpa mig?