• Zagan

Tvillingar och ärftlighet

Hej!

Jag har inte barn, utan är på planeringsstadiet. Men jag tänkte att det var störst möjlighet att få svar på min fråga här.

Vilken sorts tvillingar är det ärftligt att få - enäggs eller tvåäggs?

Jag frågar för att min mamma är tvåäggstvilling och jag undrar om det ökar chansen att jag får det?

• Svar på tråden Tvillingar och ärftlighet
  • wozzgirl

Tvåäggs.
    Om din mamam är tvåäggstvilling så har du fått den ärftligheten av henne och ja, du har större chans att själv få tvåäggstvillingar.

Hade du däremot haft en bror så hade inte han kunnat påverka att hans fru hade fått tvåäggstvillingar, men däremot hans dotter hade haft större chans till det... hängde du med?

• TeeTee

Att man "släpper" två ägg i taget är ärftligt och att det blir tvillingar från ett ägg är slumpen. Ofta skippar det en generation, så om t ex din mormor fick tvåäggstvillingar, så är det större risk/ chans att du får det.

• wozzgirl

Jag tror det TeeTee menar med att skippa en generation är just om det föds pojkbarn emellan...
    Pojken för genen vidare men det är bara en kvinna (pojkens dotter) som kan "utnyttja den"

• Zagan

Tack! Då vet jag vad jag eventuellt har att se fram emot... ;o) Och om det blir så kommer ni definitivt se mer av mig här...

• Miafiah

Jag var hos läkaren igår (är själv i v.31+4 med tvåäggs) och fick frågan om vi har tvillinggener i släkten. I början av graviditeten fick jag höra att det bara är enäggs som är ärftligt och att det faktum att min mormors pappa var enäggstvilling inte kunde ha något med min tvillinggraviditet att göra. Igår fick jag dock höra att det fastställts att enäggs också är ärftligt men inte lika vanligt som tvåäggsärftligheten.
    Mon gammelmorfar kunde inte påverka hans fru att släppa två ägg eller att hennes ägg skulle dela sig men däremot har han fört tvillinggenerna vidare till sina barn (min mormor).
    Man får lära sig nåt nytt varje dag...

Mamma till Ida -05 samt 2 gryn i magen, bf 8/5-2008
  • fritiof

Min farmor var tviling. Är chansen/risken större att jag kan få tvillingar då? Ingen av mina 2 äldre kusiner har fått tvillingar, men det var deras mormor.

• wozzgirl

fritiof:
    Att man har genen garanterar inte att man FÅR tvillingar.. men chanserna ökar.
    Ja, du har fått din farmors gener och har säkert en större chans att få tvillingar än "medelsvensson" utan tvillingar i släkten.

• emelita

Hej!
    det sägs att det är ärfligt...Det säger ju till o med speciallist läkarna men jag tor det är för både och.
    Jag väntade enäggstvillingar i min graviditet,
    men Alizia somna in i ca vecka 20 men låg kvar med sin syster Elsa i hela graviditeten.
    Min sambos pappa var/är tvilling...
    vet inte om det är enäggs el tvåäggs.
    ska ännu kolla det.
    Jag undrar om det är stor risk att jag kan få en tvilling-graviditet igen?

lycka till

• Jess69

Min mamma är tvåäggstvilling och jag är i v.38 med tvåäggstvillingar

Svar på tråden Tvillingar och ärftlighet