• cissy

*Har under graviditeten haft lust

Har under graviditeten haft lust att äta morötter och leverpastej varje dag, men de innehåller ju båda rätt mycket A-vitamin. Vet nån om det är ok att äta och i hurdana mängder i så fall?

• Svar på tråden *Har under graviditeten haft lust
  • Solisen

Vet att det är helt ok att äta...men om det finns restriktioner på hur mycket känner jag inte till. Men det borde isåfall stå på livmedelsverkets sida.

• sheeba

Jag åt mycket morrötter för det var det ända som hjälpte mot mitt illamåeende. Köppte 2 kg påse den var slut på 2-3 dagar.

Leverpastej vet jag inte på men om du ska äta så köp de som är färdigpacketerade.

• SPaaso

Leverpastej är helt ok att äta däremot inte ren lever.

• lill linda 82

båda är både bra o nyttiga! leverpastejen är bra om du vill få upp järnvärdena oxå..

• lata kocken Johanna

Morötter innehåller inte A-vitamin utan ett förstadie till Retinol (A-vitamin) som heter karoten ( som om ni inte redan visste det )

Och kroppen omvandlar bara det den behöver till retinol - Med andra ord kan du klämma i dej hur mycket morötter du orkar och ändå inte få överdos av Retinol

• gummibears

Jag har läst att ska man köpa leverpastej så ska man köpa färdigpaketerade, ej över charken.

• lata kocken Johanna

nja du har nog blandat ihop det med paté

patéer kan nämligen innehålla väldigt mycket lever så de får man läsa noga på...

• sheeba

Det gäller även leverpastej att man ska handla det fördigpakiterat.
    Inte för att det innerhåller mycket lever utan för bakteriernas skull.
    Liseriebakterier eller vad de nu heter.

• Zazla

man mamma sa ( ) att det bara är bra att äta leverpastej pga järnet. Däremot stämmer det att man inte ska äta lever. Men leverpastejen är så pass utblandad med annat gojs...

Morötter är väl bara bra! De innehåller väl folsyra om jag inte missminner mig.

Men lita inte på vad ni hör utan kolla på livsmedlesverkets hemsida, där står det precis vad man får äta och inte äta. Och där står det att leverpastej är ok

• lata kocken Johanna

njaaaaa

det stämmer inte...

listeria monocytogenes är inte vanligare i den man köper i charkdisken....

Leverpastej är en kokt eller ugnsbakad produkt och har inga skadliga bakterier kvar efter tillverkningen...

vacuumförpackade produkter av alla de slag kan innehålla listeria - så det är hugget som stuket mellan färdigpackat och charken...

och återigen - leverpastej är inte detsamma som paté! Det var paté jag skrev kunde innehålla mycket lever...

• lata kocken Johanna

svarade på sheebas inlägg...

och förresten

i min presentation ligger mer info om listeria och toxoplasma

är liiiiiiiiite trött på alla jäkla myter och lögner om de mikroberna så jag samlade lite fakta....

• sheeba

Jag har själv tittat på fakta och där står det att man inte ska köpa leverpastej från disken utan färdigpakiterad.

Nåja, det är ju så fall upp till var och en vad de vill stoppa i sig, och att det står olika på fakta sidorna.
    Det ändras ju hela tiden.

• jossan80

Hej! Det är inte farligt att äta leverpastej, men man ska undvika ren lever. Morötter kan man äta massor eftersom betakaroten inte hör till den A-vitamin man inte bör äta för mycket av.

• Tina2

När det gäller a-vitamin så ska man undvika att få i sig alltför stora mängder a-vitamin när man är gravid.

Vid ett tillfälle under graviditeten trodde jag att jag fått i mig för mycket a-vitamin och jag tog då reda på lite mer om detta.
    (Uppgifterna gäller med reservation för att jag kan minnas fel eller kan ha missförstått!)

När man är gravid ska man inte äta mer än högst 3000 mikrogram a-vitamin/dygn.
    Rekommenderat dagsintag för kvinnor (inkl. gravida) är 800 mikrogram.

Jag kollade med Livsmedelsverket när jag fått i mig uppemot 3500 mikrogram/dygn under ett eller två dygn. Enligt dem var det försumbart ur risksynpunkt. Man måste tydligen upp i högre nivåer, eller ligga på den nivån under längre tid för att det ska utgöra någon risk.

Hur mycket leverpastej man kan äta beror alltså på hur mycket a-vitamin man får i sig på annat sätt.
    Leverpastej innehåller i snitt drygt 600 mikrogram a-vitamin/15 gram leverpastej (vilket jag har räknat ut är ungefär två skivor skivbar pastej).
    (Om man äter bredbar pastej så får man väl i sig mindre än så per macka, eftersom det blir ett tunnare lager.)

2 tabl MittValKvinna innehåller 600 mikrogram a-vitamin.
    Som gravid ska man inte äta mer än 1000 mikrogram a-vitamin/dygn som kosttillskott.

Leverpastej (och saltgurka!) smakade gudomligt gott en period för mig också. Verkar vara många som går igenom den fasen under graviditeten...

• cissy

Kollade själv på livsmedelsverkets webbsidor och där står så här:

"Leverpastej
    Vanlig förpackad leverpastej kan ätas i normal omfattning. Undvik lösviktspastejer och patéer, de kan innehålla skadliga bakterier. "

• solrosblad

Jag har ätit som vanligt, både köpt bakom disk och färdipaketerad mat när jag varit gravid och ingen av mina ungar har ngr skador. Men som sagt, jag har undvikt insjöfisk, lever, gravat och opastöriserade ostar.

• Maalan

Min mamma åt mycket morötter när hon väntade mig.. så jag var typ orangefärgad när jag kom ut. De trodde jag hade gulsot men så var det ju inte
    Var ingen fara men det är en liten rolig histioria!

Svar på tråden *Har under graviditeten haft lust