• mandolina

Gröna saker i bajset hos 6 v-bebis? Vad är det?

Min 6 v tjej har fått gröna små grejer i bajset ibland, klargrönt, som gräs nästan. ibland "spygrönt" bajs mer blandat utan "partiklar av grönt".
    Helammar, äter nästan mjölkfritt men annars normalt. Ger minifom, sempers magdroppar dagligen.
    Någon som vet vad detta är och varför? Hon har haft mindre ont i magen sista dygnet. Är det något att bekymra sig över? Hon mår fint annars tycker jag.

• Svar på tråden Gröna saker i bajset hos 6 v-bebis? Vad är det?
  • korven72

Det blir så. Min dotters bajs är gul-grönt-brunt. olika färg olika gånger och desamma med konsistensen.

• raspberryrevolution

Det har förmoligen med att göra vad du har ätit, men färgen på bajset kan vara allt ifrån ljusgult till grön-svart utan att det är något fel. det är väl bara bra om hon har mindre ont, tycker jag inte du ska bekymra dig över.

• mandolina

Jag hittade en förklaring (granskad av en barnläkare):

"Min baby bajsar grönt, varför?
    Babybajs varierar i färg från gult till grönt. Det är helt normalt. Oftast beror grönt bajs på något som mamma har ätit t ex. spenat, stark mat, grönmögelost."

Jag äter iblands chilli och grön curry t ex, idag var det det senare...och det kan vara orsaken. Ser konstigt ut, som groddar eller pesto...

• Mollan

Att bajset blir grönt kan även bero på att de äter (ammar alltså) mycket och har snabb tarmpassage. Min lille bajsar ofta grönt. Iblasnd nästan neongrönt! :-O

• korven72

Nää det har inte direkt med vad mamman äter. Min bebbe äter modersmjölksersättning.

• Folkracetjej

min tös fick sådant när hon började bli förkyld! eller när hon åt för fort men även nu när hon e över 5 mnader bajsar hon grönt om hon e på väg o bli förkyld

• Tristanya

i början är ju bajset mer grönt.. först är det ju mörkt brunt/svart, sen blir det ju mer grönt, sen mer åt gulgröna hållet! så var det iaf för oss!

ring bvc annars om du är orolig!

• BymBym

Grönt kan bajset bli om de äter mycket. Jag ammade jätteofta i början och bebisen bajsade grönt. När jag började med nappen blev det mer sällan och bajset blev "normalt" igen... Inget farligt alltså

• höstsol

Om bajset blir grönt kan oxå bero på att dom är lite stressade, men inget farligt-

• jenny45

Min lilla tjej är 6 månader och har ända sedan födseln haft grönt bajs. Ibland som beskrivet ovan t.o.m neongrönt och ibland mörk grönt ser ut som oregano i. Har varit hos läkare etc. Jag har helammat hela tiden och det har varit grönt oberoende vad jag ätit. Hon har dock aldrig haft ont i magen eller lidit av det på något sätt så då har läkarna sagt att det är ingen som helst fara så länge avföringen inte är svart. Grönt bajs kan även bero på att man inte ammar ur ordentligt så de inte äter den tjocka mjölken, eller kan det vara tecken på komjölksallergi.

Svar på tråden Gröna saker i bajset hos 6 v-bebis? Vad är det?