• Anonym

Frågor om DNA test på nyfödda?

Några frågor om DNA test på nyfödda barn:

1. Hur går det till?
    2. Gör dom det på BB eller på Bvc sen?
    3. Vem pratar man med om man vill göra det?

Min sambo vill göra ett dna test på vårat barn när h*n föds (vilket troligen blir den här veckan), han vill väl bara vara säker på att det verkligen är hans barn trots att han inte har några misstankar.

Och visst får han göra det för min del, jag har inget att dölja då jag varit 110% trogen och inte ens tittat åt en annan man sen jag träffade honom, så jag vet ju att testet bara visar att han verkligen är pappan

Men självklart blir man ju nojig, tänk om dom skulle göra något fel och det blir en miss, då blir allt förstört mellan oss trots att han är fadern.. men det händer väl aldrig i Sverige va?

• Svar på tråden Frågor om DNA test på nyfödda?
  • Anonym

Om ni ska bekosta det själv så kostar det runt 20 000- 30 000.

Ska ni inte beskosta det själva så måste det ske via familjerätten och dom gör en utredning över faderskapet.

Detta är inget som bara görs för att man vill, ja då får man bekosta det själv helt enkelt.

• Nyfiken gul

då måste ni ta kontakt snarast möjligast med familjerätten - för det är bara dom som kan begära en faderskapsutredning.

Ni måste ha papper med er till förlossningen om att det ska tas prover - annars får ni vänta tills barnet är ca 6 månader innan prover kan tas.

ska provet tas vid förlossningen så tas det direkt ifrån navelsträngen innan den klipps av.

Pappan kan lämna sitt prov på vårdcentralen närhelst han vill det.

• Anonym

Jasså?

Det visste jag inte.. finns det någon sida där man kan läsa om det? För jag tror inte sambon räknat med att få betala 20 000kr för att få veta att han är pappan vilket han egentligen redan vet om..

• Anonym
    Iom att det inte är du som vill göra testet så tycker jag att du bara ska luta dig tillbaka och säga till honom att han får ta alla kontakter och betala hela kalaset. För nog kan ni lägga de här pengarna på betydligt vettigare grejjer än ett faderskapstest?
  • Anonym

Vi gjorde ett faderskapsprov. De tog ett prov från navelsträngen direkt efter förlossningen. Ca 2 veckor efter förlosningen fick vi veta svaret.

Du bör ringa Familjerätten snarast, för det är dem som begär ett faderskapsprov.

• Anonym (frus)

Är ni gifta?
    Har han skrivit på några faderskapspapper?

Om inte annat så har han "rätt att få det utrett" gratis och det är då familjerätten ni kontaktar angående det. Det är på vc dom tar testet, här iaf.
    En topz i munnen på bebisen. Och blodprov på mig och pappan. 4 år sedan så nu kanske dom bara kör med topz.

Svar på tråden Frågor om DNA test på nyfödda?