• lillamammsen

7-månaders med astma, börja på babysim?

Jag anmälde min son för några månader sedan till babysim, de hade fullt i gruppen då så jag fick ta gruppen efter som börjar nu 20 mars.

Jag gick på babysim med min andra son när han var liten men har då för mig att de sa att reflexen försvinner efter 6 månader om man inte underhåller den...

Jag sa det då jag anmälde oss nu och hon svarade att den inte försvunnit.

Någon som vet? Vågar jag gå iväg och dra ner min son under vattnet? Känns lite otäckt måste jag säga...Iof så vet väl ledarna vad de håller på med men eftersom de på förra simmet sa annat...

Jag funderar även på om man verkligen ska gå på bebysim när han nyss fått konstaterat astma? Mitt sunda förnuft säger mig att det inte är någon bra idé..

• Svar på tråden 7-månaders med astma, börja på babysim?
  • Stumpan83

När det gäller reflexen vet jag bara att det går bra att börja med babysim upp till ett år och om de skulle "blivit av" med reflexen så får de tillbaka den rätt så fort.

När det gäller astman skulle jag vända mig till mitt barns läkare/ssk och höra om hur de ser på det. Borde väl delvis bero på vilken sorts astma din son har. Men klor kan ju utlösa astmaanfall hos vissa astmatiker.

• Dixie

ang. astman skulle jag kolla med en läkare innan jag började på babysim, för att få ett korrekt svar!

Konstigt svar du fick ang. reflexen, för jag har lärt mig att reflexen försvinner inte vid 6 månader, man vet inte riktigt när den försvinner - men den används inte vid babysim, man lär istället barnet ett dykkomando så de vet att de kommer under vattenytan.

• Ellen71

Jag har två barn med förkylningsastma (och krupp+ att tjejen har ytterligare problem med luftrören). Jag skulle inte ha gått på babysim om han har fått diagnostiserat astma, de skrev ju för inte alls länge sen om att kloret kan förvärra astman. Jag vet hur besvärligt det kan vara med astmatiska barn, skulle inte riskera att försvåra det.
    /L

• lillamammsen

ok, jo jag ringer läkaren innan vi går iväg på simmet.

Jaha så det är upp till ett år, men då har han ju tid på sig iaf ja, det är ju bara att hoppas att han inte väntar några gånger med att få tillbaka reflexen, jag vill nog att han ska ha den vid första dyket har väldig respekt för det där men tror ändå att det är bra att vänja kidsen vid vatten tidigt..

• lillamammsen

Ellen71: Ja, det låter ju som att det skulle vara bra att låta bli då om det kan vara en förvärrande orsak.
    Han har det jobbigt nog så...
    Men usch vad tråkigt, ska man då undvika allt vad basänger innebär alltså?

• lillamammsen

Dixie: Det var 7 år sedan jag gick med den större sonen på babysim så de har nog kommit fram till saker efter det kke.

• Älskarminabarn

Min son på 14 månader har också astma och jag har därför avstått att bada med honom. Igår åkte vi dock och badade och i natt hade han flera astamatacker. Han har varit symtom fri i cirka en månad innan dess. Jag tror att det finns ett samband med badet.

• lillamammsen

Älskarminabarn: Ja det verkar ju som om det kunde vara kloret då..det är ett gissel det där med astman...Jag ska googla runt lite på det och se vad jag hittar..

Svar på tråden 7-månaders med astma, börja på babysim?