• Cornellia

Ändra färg på kakelfog

Idag har vi ett vitt kakel med grå fog. Men jag skulle vilja ha vit fog istället.
    Hur gör man för att byta färg på kakelfogen?

Min far påstår att man måste bila ur den gamla fogen, och sedan sätta i ny fog. Är det sant? Vad händer om jag bara fogar på ytterligare ett lager fog? Eller om jag målar fogarna?

• Svar på tråden Ändra färg på kakelfog
  • korven72

Måla blir nog fult....

Men om du skrapar lite grann - dvs du behöver ju inte gå så djupt så är det fritt fram att lägga på vit fog efter det.
    Det är möjligt att du kan göra det även nu, men risken är att det grå går igenom och du får ett fläckigt resultat.

• Cornellia

Jag såg på nått inredningsprogram där dom hade en färg som fäste på fogen men inte på kaklet (dvs man målade allt, och torkade sedan bort på kaklet.) Det var nått sånt jag tänkte på när jag sa måla.

svart tulpan skrev 2008-03-10 20:04:17 följande:
    Måla blir nog fult....Men om du skrapar lite grann - dvs du behöver ju inte gå så djupt så är det fritt fram att lägga på vit fog efter det.Det är möjligt att du kan göra det även nu, men risken är att det grå går igenom och du får ett fläckigt resultat.
  • Mamsis

Kolla hos färghandlaren. Vår har kakelrent samt kakelfog man bara smetar på ovanpå typ. Kan kolla i morrn när jag ska dit vad det heter.

• Cornellia

Det vore jättesnällt, den handlaren jag har pratat med bara stirrade på mig som om jag var galen typ.

Mamsis skrev 2008-03-10 22:30:55 följande:
    Kolla hos färghandlaren. Vår har kakelrent samt kakelfog man bara smetar på ovanpå typ. Kan kolla i morrn när jag ska dit vad det heter.
  • Cornellia

Men hjälper det på fägad fog?? jag menar, min fog är inte missfärgad, har aldrig varit vit, den var grå redan när den sattes dit.

musli skrev 2008-03-11 08:22:09 följande:
    www.kungsfarg.se/bad/fogfinish.htmSe bara till att du har blanka kakel-plattor, har du matta kakel-plattor eller porösa plattor så kan färgen tränga in i dem och missfärga dem!
  • musli
    Cornellia skrev 2008-03-11 08:38:26 följande:
    Men hjälper det på fägad fog?? jag menar, min fog är inte missfärgad, har aldrig varit vit, den var grå redan när den sattes dit.
    Japp, man kan byta färg med den. Men det är inte 100% säkert att det blir skit-snyggt! Men det kan ju vara värt att prova innan man börjar kratsa ur fogarna...
  • Cornellia

Okej, ja det är kanske bara att testa, man kan juh börja bakom diskmasinen eller likande *le*

musli skrev 2008-03-11 08:52:00 följande:
    Japp, man kan byta färg med den. Men det är inte 100% säkert att det blir skit-snyggt! Men det kan ju vara värt att prova innan man börjar kratsa ur fogarna...
Svar på tråden Ändra färg på kakelfog