• Min son å ja

Farligt att tatuera sig när man bara e i vecka 7??

Vissa säger att man ska undvika att tatuera sig om man är gravid.. Men om man gör det när man e i vecka 7 å det inte är nått "Barn" än.. Kan det påverkas ändå?? e det verkligen så faligt?? Är i vecka 7 nu å har en tid bokat på Onsdag.. Vill helst inte avboka.. Råd tack!!??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-11 13:54
    Tatueringen avbokad

• Svar på tråden Farligt att tatuera sig när man bara e i vecka 7??
  • zoie

tycker ofta men blir "slaktad" oavsett åsikt, men...

jag tycker att du ska köra. ni delar ju inte blodomlopp i den utsträckningen än. och svenska studios håller en standard där hepatit och hiv inte förekommer.
    hoppas det blir något fint

• Loris

Aldrig hört att det skulle vara farligt, tror de använder rätt ofarliga färger och så.. Men ring och hör med dem som ska göra tatueringen, de måste ju veta sånt!

• louiselangberg blogg se

att tatuera sig under graviditeten e ju itne farligt för barnet i sig men d handlar ju om ett öppet sår o kroppen gör allt för att skydda embryot/fostret o då tar d längre tid för tattueringen att läka o d finns större risk för infektioner.

• Min son å ja

Det handlade om att det blir en viss stressfaktor under tiden.. Att det inte va bra för barnet.. + att man kan blöda extra mycke och att det tar längre tid att läka. Men det me stressen kan väll inte va farligt för varnet då det inte kallas för "Foster" än??

• Maroschka

Som någon skrev är det nog inte farligt för barnet...men jag vet att många av dom tatuerare jag haft kontakt med inte ens tatuerar gravida.
    Så jag väntar tills jag kalvat

Jakob 060415
  • Nifelheim

Jag tror att det också har spekulerats i ifall tatuering gjord i början av grav ökar risken för missfall men inget förutom högre blödningstendens=sämre resultat på tatueringen är ju bevisat vad jag vet.
    Man väljer ju själv vad man vill riskera, inga seriösa tatuerare gaddar gravida eller ammande kvinnor eftersom de inte vill att deras "konstverk" ska bli dåliga.

Du skulle bara veta vem jag egentligen är!
  • Modin

Det är inte farligt att tatuera sig om man är med barn över huvud taget..

• LyNxQ

Jag har också hört att de inte tatuerar gravida, men jag trodde mest att det berodde på att de inte vill bli 'skyldiga' för något ifall det skulle hända nåt, typ missfall eller så..
    Men det kan ju ha att göra med blödningstendensen...

• Min son å ja

Kan tillägga att ja ska göra en ganska liten tatuering på handleden..Min sons namn å födelsedata i en vilmpel

• Gustafsmamma

Skojar du?! Klart att du inte ska tatuera dig!! Än mindre när du är gravid!
    Hör med din barnmorska!!

• Raven Waves

Det ska inte vara någon fara för barnet, men tror ingen tatuerare vill gadda någon som är gravid mest för att branchen redan är så hårt kritiserad, och man vill slippa bli förknippad med ett eventuellt missfall eller liknande.
    Oavsett så är risken att tatueringen ska bli ful (med flytningar osv) större när man är gravid, då huden är hormonpåverkad plus att kroppen har med blod och vätska i sig som kan påverka resultatet negativt.

• zamii

Seriösa tatuerare tatuerar ALDRIG en gravid kvinna!

Vissa gör och tycker inte att det är nån risk, men som sagt, seriösa gör inte det.

De blir fula pga hormoner osv.
    Du blöder mer & läkningstiden är mycket längre,
    du har dessutom under graviditeten nedsatt immunförsvar
    och iomed du blöder så mkt, och längre läkningsprocess löper du större risk för blodförgiftning, vilket är farligt för ditt barn. Visst, du säger att det inte är ett barn ännu, men det är nu det utvecklas och blir ett foster, kul å hämma den processen med nåt sånt här? Va jag vet kan det leda till missfall, eller hjärnskador hos barnet senare. Stressen kroppen utsätts för och adrenalinet som pumpar i dig under "tillverkningen" är inte bra heller!

Jag skulle själv tatuera & pierca mig, men efter att fått veta detta av en seriös tatuerare så valde jag att avstå. Så viktigt är det inte att man inte kan vänta nån månad, hellre det bästa för bebis, än att jag ska få ny tatuering. Finns mer tid till sånt. Så fort bebis kommit ut, så blir det både tatuering & piercing för min del, men absolut inte nu oavsett hur mkt jag egentligen vill det!

• Min son å ja
    Avbeställde tiden idag!!
    ♥♥Mamma till Liam 05-08-05!! BonusMamma till Gabriella -00 & Marcus -03 & Pyre i magen BF 31:e Okt ♥♥
  • zamii

Min son å ja skrev 2008-03-11 13:54:33 följande:

Avbeställde tiden idag!!
    Ok, bra :) Men vet hur det känns, vi va 3 st som skulle göra tillsammans, men jag valde att inte. Va så jobbigt att de fick deras å jag kundre haft min, hade ju sett fram emot det så mkt, men ja, bebis e viktigare :) När hon tittar ut blir det hennes namn å födelsedata intatuerat bl.a :)
  • Min son å ja

Ja jag kom på de.. att då blir det ju 2 namn sen istället samtidigt..

♥♥Mamma till Liam 05-08-05!! BonusMamma till Gabriella -00 & Marcus -03 & Pyre i magen BF 31:e Okt ♥♥
Svar på tråden Farligt att tatuera sig när man bara e i vecka 7??