• skyttorpsbo

Nån som upplever att hjärtat slår dubbelslag/extraslag i bland?

Har den senaste veckan upplevt att mitt hjärta i bland slår ett extraslag. Undrar om det är normalt att det kan göra det under graviditeten? Nån annan som uplevt det? är i vecka 29 nu så magen börjar bli stor.

• Svar på tråden Nån som upplever att hjärtat slår dubbelslag/extraslag i bland?
  • Magini

Jag har inte tvillingar i magen men jag svarar ändå.. Sen jag blev gravid har jag aldrig kännt det men innan fick jag det flera gånger.. samma min syster...
    Men om det har kommit iom graviditeten så ska du nog nämna det för din BM.

• jenny b

jag har liknande problem, plus att mitt hjärta skenar vid minsta ansträngning, har aldrig gjort det för....ta upp det med din BM, det har jag gjort så nu är jag sjukskriven...

• jenny b

väntar dock inte heller tvillingar...

• Always Love

Inga tvillingar heller men mitt hjärta slår ibland dubbelslag o dessutom foooort, usch

~ Mamma till världens finaste son född -01 och en liten bus* beräknad i slutet av april
  • kejsarinnan

Japp, det har jag märkt, slår som 17 ibland, nästan otäckt.

• Mamma till tvillingar

Det har hänt mig med. Kommer inte ihåg om det var så med mina tvillingar, men nu när jag väntar en så har jag känt det.

• Poloc

Jag har känt & känner av likadana symtom då och då .. några hjärtslag i otakt eller hjärtklappning.

BM förklarar det med att blodmängden ökar så mycket och hjärtat utsätts för ovana påfrestningar. I mitt fall har det inte varit snack om någon sjukskrivning. (fast jag känner inte av besvären heela tiden heller :)

• Pojkmamma x3

Det är tydligen ganska vanligt när man är gravid enl min BM. jag hade så när jag väntade tvåan.

• carro74

Jag har oxå hjärtklappning + att det slår fortare i bland, men har inte tänkt på att säga ngt till BM

• asfaltsblomman

det är helt normalt! hjärtat får arbeta hårdare nu och händer det ibland bara och inte håller i sig så är det ingen fara.

• Theia

Har hjärtklappning ibland de känns som att hjärtat sitter i halsgropen och slår jättemkt otäckt! men helt normalt sa min BM

• emmaåtobias

Har också problem med hjärtklappning. Men oftast när jag ligger i sängen och ska sova men även om jag ansträngt mig...
    Men tydligen ett vanligt och ofarligt problem under graviditeten, speciellt med tvillingar där blodmängden är större än vid enlingsgraviditet.
    Obehagligt är det iallafall...

• hannelelle

ja, jag brukar ha så i vanliga fall och destå mer nu när jag är gravid! är obehagligt som sagt, men inte farligt.

• Babe

Helt ofarligt, men obehagligt. Det är för att hjärtat får jobba extra för den ökade blodmängden som graviditeten ger med sig. Jag känner så emellanåt och får även yrsel, ofta när jag ligger ner på rygg eller anstränger mig. Men det är helt OK, inget att bli sjukskriven för, om du har ett friskt hjärta (inga hjärtsjukdomar).

• Mamma Maj08

Jag har extraslag och hjärtrusning....
    har en extra ven i mitt hjärta....(helt ofarligt)

har haft problemet långt innan graviditeten...
    det har till och med blivit bättre nu... =)

enligt min hjärtläkare jag har, så är detta ett välldigt vanligt problem.

en del känner av problemet mer under grav en del mindre, som jag.

• MajaLinnéa

ALLA människor har extraslag
    Men inte alla märker det.

Inget farligt!

• TheresF

Någon som haft de här problemen tidigt i graviditeten?

• Aina1990
    TheresF skrev 2011-03-04 16:38:07 följande:
    Någon som haft de här problemen tidigt i graviditeten?
    Jag är i v.16.. eller hur man nu räknar och jag kännde av det för första gången inatt faktiskt..Obestämd
  • TheresF

Jag har känt hela graviditeten mer eller mindre, helskumt och nu slår det dessutom ofta extraslag

• Aina1990

usch.. för mig var det som hjärtflimmer.. hjärtat rusa typ 1-2sek sen går ner till normalt..
    när är bf för din del då?

Svar på tråden Nån som upplever att hjärtat slår dubbelslag/extraslag i bland?