• Nyfiken gul

Irriterad på tonårsdotter .... Hur länge räcker era barns mobilpengar???

Dottern på 13 år fick sin mobil påfylld med 200 kr inklusive gratis sms när hon fyllde år den 15:e februrari...

IDag får jag ett meddelande på msn att pengarna är slut på mobilen - hon har endast fria sms kvar.... o hon undrade om hennes pappa eller jag (styvmamma) kunde tanka mobilen åt henne o då för ytterligare 200 kr...

FÖrsökte ta reda på var hon gjort av alla pengar eftersom alla hennes vänner har samma kontantkort dvs Halebop och då ringer man ju gratis förutom uppkopplingen.. så rimligen borde hon ju ha minst en hundralapp kvar av dom pengar hon fått.. men icke.. hon kunde inte heller redogöra för vart pengarna tagit vägen..

Det är inte första gånen hon får slut på pengar redan efter nån vecka och hon kan aldrig redogöra för hur pengarna försvinner heller hon har verkligen noll koll...

O nej - hon laddar INTE ner ringsingnaler eller sitter på Blip eller dyligt... det är inte hennes intresse o inte hennes stil...  Hon har en gammal Samsung-telefon som hon är nöjd med.

Ni andra tonårsföräldrar... hur länge räcker era barns mobilpengar och hur ofta får dom tanka?

Dottern är så pass ung att hon får 200 kr i månaden att ringa för - har hon pengar kvar så blir det bara tankat för 100 kr.. Något som jag eller hennes pappa ordnar då telefonnumret står på oss..

Hon är lika slarvig med övriga pengar också o har liksom inget hum om pengars värde eller vad det ska räcka till - men det är en annan historia... men ändå...

• Svar på tråden Irriterad på tonårsdotter .... Hur länge räcker era barns mobilpengar???
  • Meus Veritas

Tycker det låter kosntigt att ni bara fyller på med 100 kr de månader hon har pengar kvar att ringa för, då är det ju klart att hon vill ringa upp pengarna för annars får hon ju mindre att ringa för. Varför inte fylla på med 200 varje månad istället?

• piixelslyna

Alltså jag när jag var i den åldern så tankade jag på minst 100:-/veckan. Jag har ingen aning om vart pengarna tog vägen, kanske sms då. Men din dotter har ju fria sms. Gäller det till alla nät?

• Cia o krabaten

Men om ni vill lära henne ngt ang pengarna osv så håll hårt på att ni fyller på med 200 varje månad och inget extra.
    Är pengarna slut så är de och hon kan inte ringa mer.
    112 kan man alltid ringa iaf.

• Nyfiken gul
    Meus Veritas skrev 2008-03-10 21:29:03 följande:
    Tycker det låter kosntigt att ni bara fyller på med 100 kr de månader hon har pengar kvar att ringa för, då är det ju klart att hon vill ringa upp pengarna för annars får hon ju mindre att ringa för. Varför inte fylla på med 200 varje månad istället?
    vi har just dragit ner summan till 200 kr som max i månaden för att hindra henne att göra av med mer pengar...

Förut kunde summan uppgå lätt till en 500-ing på bara ett par veckor eftersom hon fick tanka då o då när det var slut helt enkelt..

O gör hon av med pengarna fortare blir det mindre att tanka för helt enkelt....

pappan o jag tankar för en 100-ing i månaden o sms:ar o ringer sjukt mycket men får ändå pengar kvar när månaden är slut o det ska tankas igen...
  • Sessan87

När jag var i den åldern tankade jag för 100 kr i veckan.

• FruSundahl

Jag gjorde av med en massa pengar när jag var i hennes ålder. Både på mobilen o "kontant" s.a.s..

Har också halebop och jag har ringt en massa och haft 2 st betalsaker på 60:-. Har ändå 30 kronor kvar nu, så något är det ju som dotterns pengar försvinner på..

Hon har inte beställt någon ringsignal tidigare, eller bild spel osv? För på väldigt många sådana ställen är det numera abonnemang som gäller. Dom drar automatiskt 50:- (tror jag det är) och så kan man ladda ner. Får inget meddelande av dom att dom dragit pengarna och man kan inte säga upp det direkt osv.

Det med att ni bara fyller på med 100:- de månaderna hon har pengar kvar, då antar jag att pengarna försvinner snabbare? Är det inte bättre om ni laddar med 200:- varje månad så hon får de gratis smsen. Annars försvinner ju pengarna bara på det.
    Vet ju inte hur många sms hon skickar under en månad, så jagvet ju inte om "ni tjänar på det" (Skriver med "" för det är ju inte tvunget att skriva sms hela tiden).

Själv har jag skickat 623 sms sen den 26:e februari. Så jag tjänar definitivt på det. Har för det mesta kontakt med vänner, släkt osv genom sms

Fredric & Angelica
  • Leija

Jag skulle nog tycka att det vora okay att taka mobilen hennes för 200 när fria SMS är slut sen en hundring lite senare, när pengarna hennes e slut på mobilen, INTE mer.
    Och om hon har pengar kvar på telefonen skulle jag inte minska på summan, alltså att jag skulle ALLTID sätta in 200 samma datum varje månad.
    Annars skulle jag se det som att 'varför ska jag spara pengarna' typ...
    Det blir alltså lite belöning för henne ist om hon har pengar kvar.

Ringer man runt till mkt kompisar osv går pengarna åt fort, verkligen.

• Anna 84

haha min älsta bonus dotter .. har sina penga kvar från den 20 å tills den 25kanske å då får man vara glad

• Nyfiken gul

Det som egentligen stör mig är hennes attityd när pengarna är slut... hon rycker bara på axlarna som om det inte betydde något att göra av med 200 pix på två veckor och sen bli tjurig för att hon måste vänta tills det är dags att tanka nästa gång... Hon får bara en tankning i månaden...

o så hennes argument som ju förvisso är typiska för en tonåring... Vad gör vi med alla pengar vi får? (ungefär som att vi skulle ha råd o tanka för flera tusen i månaden) Hon får aldrig något - pappa köper aldrig kläder åt henne... (att han betalar ett sjukt högt underhåll och betalar allting åt henne när hon är hos oss räknas tydligen inte då det är jag som står för klädinköpen i familjen - alltså räknas jag... )

osv osv...

Dom fickpengar hon får gör hon också av med på tre sekunder och tjurar sen över att hon är pank och får det till att det är vårt fel att hon inte får mer pengar...

• Leija

Och jag har Halebop, och jag fyller på med 500:- i månaden, men jag har ingen hem telefon heller.

Svar på tråden Irriterad på tonårsdotter .... Hur länge räcker era barns mobilpengar???