• tuzzla

Recept på vegetarisk lasagne?

Åt en magiskt god vegetarisk lasagne på en av finlandsfärjorna för något år sedan. Har inte vågat prova göra nån själv hemma. Är värdelös i köket om jag inte har fasta, exakta recept.

Var till Lanzarote över sportlovet och provade även där en veg.lasagne. Också jättegod, men helt annorlunda ingredienser mot den jag åt på båten.

Någon som har ett gott recept att dela med sig av??

• Svar på tråden Recept på vegetarisk lasagne?
  • Trancygirl

Jag har en god..Medelhavs lasange heter den: igentligen ska det vara bacon i oxå men det e ju bara att hoppa över och ta något annat om man vill..

"2 paket bacon"
    2gula lökar
    1 vitlöksklyfta
    2 burkar krossade tomater
    1 tsk chili pulver
    1 burk keso-500g
    ca 225g tinad, fryst bladspeat
    1/2 paket lasange plattor
    3st tomater
    2dl riven ost
    kryddor

Sätt ugnen på 200grader. Bryn bacon i gryta, sen lök o vitlök. Häll i krossade tomater o krydda. Ta grytan från spisen o rör ner keso och spenat.
    Börja och sluta att varva med ses sen plattorna. Granera med tomatskivor och riven ost.. gratineras i 30-35min..super gott!

• tuzzla

Låter gott.
    Är inte vegetarian, så baconet är helt ok. Gillar bara vegmat.

Fler recept?
    Tror att det var rätt mycket olika grönsaker i den första jag testade. Zuccini (stavas?) o likn...

• uniMog

den godaste jag vet:

färska lasagneplattor
    en burk färdig tomatsås, valfri sort (eller gör själv det är väl ungefär.. 3dl?)
    en näve färsk spenat eller avrunnen fryst spenat.
    en förpackning keso
    en förpackning färdig kelda ostsås.

Varva och kör i ugnen. klart

Why are vampires always so stupid?
  • Lisa79

Jag brukar göra en röra av krossade tomater, motot, kålrot, paprika, vitlök, sweet chilisås, salt och peppar.
    Den röran har jag istället för köttfärs och varvar med plattor och ostsås som vanligt.
    Supergott!

• Pshevil

Supergod veggo-lasagne:

Bryn 3 hackade lökar och 1 vitlöksklyfta. Häll i 1 burk krossade tomater, 2 msk tomatpuré, 1 msk buljongpulver (motsv 1 buljongtärning, inget vatten) och krydda med salt, peppar och oregano.
    Smörj en form. Varva lasagneplattor, tomatsås och keso (1 stor burk). Avsluta med ost på toppen. Ställ in i 175 grader i 30 min.

I wanna be like water if I can, 'cause water doesn't give a damn
  • miss Y

vegetarisk lasagne, 1 portion

1 burk krossade tomater, salt, svartpeppar, ev. lök och 1 grovt riven morot sjuder i kastrull i 10 min.

smörj form, lägg i såsen så det täcker botten. på med två plattor, 1 dl naturell 4% keso och valfri mängd spenat (jag brukar ta fryst som jag tinar) och sedan resten av såsen. valfri mängd ost över.

grädda i ugnen efter vad som står på lasagneplattorspaketet (det är plattorna som bestämmer då resten är liksom "klart")

jättegott, nyttigt och smalt!

• Lynette Scavo

Vegetarisk Lasange

1 hackad gul lök
    1 zucchini grovt riven eller skivad
    2-4 morötter grovt rivna eller skivade
    några färska champinjoner om man vill.

Stek i en stor panna. Sen i med 2 burkar krossad tomat, en stor burk creme fraiche. Salt och peppar. Ev en gnutta socker. Oregano och basilika (brukar använda rätt mycket). Smaka av Låt koka ca 10 min.

Lägg såsen i botten på lämplig form. Varva med plattor och sås. Så in i ugnen, brukar lägga på riven ost när halva tiden gått.

Svar på tråden Recept på vegetarisk lasagne?