• Lilaa

kan man äta tonfisk på burk?

har ätit det och har flera burkar hemma men läste nu att man inte får äta färsk eller fryst tonfisk men hur är det med burkarna? innehåller de oxå miljögifer och om inte varför då?

• Svar på tråden kan man äta tonfisk på burk?
  • Lundby87

Jag åt tonfisk på pizza. emn man skall ju inte äta sönder sig på denna fisk ovasett så du får väll lyxa till det nån gång i månaden

• Svarttusch

har läst här på fl på olika ställen att burk går bra.

• siamusen

Burk far man âta för det är yngre fiskar och har inte fatt i sig sa mycket gifter ânnu.

• siamusen
    Emmmi skrev 2008-03-10 22:25:56 följande:
    Jag åt tonfisk på pizza. emn man skall ju inte äta sönder sig på denna fisk ovasett så du får väll lyxa till det nån gång i månaden
    Tonfisk pa burk far man âta hur mycket man vill av.
  • Chai Latte

min bm sa att d går bra på burk

• Blå Flygare

Tonfisk är en STOR fisk som hinner få i sig mycket miljögifter under sitt liv, trots att den lever i rätt så rena vatten, därför ska man inte äta den. Undantaget är tonfisk på burk, för den är gjord på de små tonfiskarna som inte är "fin nog" att säljas som filéer. Och eftersom de är små har de inte hunnit äta så mycket gifter än.

• AnnaGBG
    La Lola skrev 2008-03-10 22:30:01 följande:
    Får ni inga kostråd från era BM? Tur att de finns på nätet isf. www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&e...
    Jag lade den här i Mina favoriter i väntan på dig. Jag har blivit lite besatt av dig i kostrådstrådarna.....en stalker!!
  • Bliglin
    AnnaGBG skrev 2008-03-10 22:40:57 följande:
    Jag lade den här i Mina favoriter i väntan på dig. Jag har blivit lite besatt av dig i kostrådstrådarna.....en stalker!!
    Jag med!

(Ääääälskar för övrigt att äta tonfiskröror från tonfisk på burk, dvs 1 burk tonfisk i vatten, massa hackad purjolök, örtsalt, svartpeppar, 1 1/2 dl majs, 1-2 msk pressad citron och några matskedar creme fraiche. Mumma!)
Svar på tråden kan man äta tonfisk på burk?