• MiisPiis

IKEA-kök, förvaring av ugnsplåtarna

Hej, vi håller på att installera vårt IKEA-kök. Nu kom jag på att vi inte har någon bra förvaring för plåtarna. Vi har ett högskåp för micron och ugnen och ett vanligt skåp med 3st lådor till hällen.
    Man vill ju inte gärna ha plåtarna i ugnen för jämnan.

Den lådan som går att köpa just till plåtar på IKEA verkar ju vara till för skåpet som är avsätt för inbyggnadsugn/häll, och det har ju inte vi.

Hur förvarar ni andra plåtarna?

• Svar på tråden IKEA-kök, förvaring av ugnsplåtarna
  • Mixela

Jag ville ha ett smalt skåp, ett 20 cm, och ställa plåtarna där. IKEA har inte det i sitt sortiment, så vi är hänvisade till ugnen. Jag hatar det, när man ska använda båda ugnarna (har dubbelugn) så får man lägga plåtarna på bänken eller oftast golvet Skrikandes

• MiisPiis
    Mixela skrev 2008-03-11 09:26:38 följande:
    Jag ville ha ett smalt skåp, ett 20 cm, och ställa plåtarna där. IKEA har inte det i sitt sortiment, så vi är hänvisade till ugnen. Jag hatar det, när man ska använda båda ugnarna (har dubbelugn) så får man lägga plåtarna på bänken eller oftast golvet
    Ja, det är ju det......men jag får väl ev lägga in dem i ett av mina 60cm lådskåp. De hamnar förstås underst då men vad gör man?

Har inte plats med något 20cm skåp någonstans, det är ju mycket man ska tänka på när man planerar köket, ugnarna ingick inte i min planering tydligen!
  • MartinaJ

Vi har gjort ett fack innanför en passbit..
    ca 8cm (inte mkt men det räcker ju till)
    Satte bara i en bottenplatta och istället för att fästa passbiten så sitter den med magnet..
    Superbra! Passbitar har man ju ändå någonstans till ingen nytta

• MiisPiis
    MartinaJ skrev 2008-03-11 11:05:19 följande:
    Vi har gjort ett fack innanför en passbit..ca 8cm (inte mkt men det räcker ju till)Satte bara i en bottenplatta och istället för att fästa passbiten så sitter den med magnet..Superbra! Passbitar har man ju ändå någonstans till ingen nytta
    Hmm, värt att tänka på! Vi ska ha en passbit på ca 8cm, och där skulle det ju faktiskt gå att ordna nåt liknande. Tack för tipset!!
  • favoritfaster

Vi har lagt våra i vårt hörnskåp under den där snurran som ikea rekommenderar, där kan man ändå inte ha mycket annat...

• MiisPiis
    favoritfaster skrev 2008-03-11 11:11:28 följande:
    Vi har lagt våra i vårt hörnskåp under den där snurran som ikea rekommenderar, där kan man ändå inte ha mycket annat...
    Vi har inget hörnskåp utan endast skåp med 3 lådor, för att skåpen liksom skulle fortsätta i samma stuk hela vägen runt köket......kanske man skulle gjort annorlunda men det blir väldigt oxå fint att ha det så här.
  • yakumo

Jag har själv gjort lådor under ugnen som sitter i högskåpet.
    man kan ju själv kombinera ihop vilka lådor man vill ha eftersom allting säljs separat, dvs inte bara använda de standardskåp som de har i sin katalog.
    Det är dock lite trixit att få till det utan att behöva ha en passbit.

Jag har tre lådor under min ugn, en av dom är till plåtar.

• meya

Jag har dem i en vanlig kökslåda under ugnen... jag fick panik när jag kom på att vi inte hade nåt skåp för plåtarna men kom på att det gick att lösa ändå

Svar på tråden IKEA-kök, förvaring av ugnsplåtarna