• Mayen

Min 2-åring ljuger om ont i magen!

Vår dotter, 2 år, har börjat hitta på olika krämpor när vi ska sova för att hon ska få vara uppe längre.

Vi läser och sen när vi släcker lampan kan hon börja vrida sig "av smärta" och säga att hon har ont i magen eller att snippan svider (har hänt en gång när hon blev dåligt tvättad på dagis). Hon gråter dessutom och verkar helt förtvivlad.
    Som förälder tar man ju upp och tröstar - man VET ju inte om det är sant eller inte.

Igår lämnade vi sovrummet och så snart vi kom ut i vardagsrummet var det full speed och hon rusade runt. Det GICK inte att lägga henne. Till slut somnade hon i min famn inne i sovrummet, gråtande.

Finns det fler som har det här problemet.
    Hon är ju så "smart" att hon vet att om hon säger att hon har ont nånstans, så kelar vi ju extra med henne.

Jag är orolig för att hon ska köra den här taktiken jämt nu, då vet vi ju ALDRIG när hon verkligen har ont i magen...

Tips?

• Svar på tråden Min 2-åring ljuger om ont i magen!
  • vampyria2

Jag skulle natta henne ett tag för att bryta mönstret och se till att det inte blir nån vana. Efter några veckor börja vänja henne att somna sj igen. Kan ju vara så att hon är i nån futveklingsfas och helt enkelt är rädd för att somna sj men vet inte sj vad som är fel och då blir det så.

• Den där Linn

Samma mde min treåring.
    Ont i magen, vill dricka vatten, bajsat, ont i foten, snorig - ALLT för att få komma upp en sväng.

• Mayen

Den där Linn skrev 2008-03-11 08:29:56 följande:

Samma mde min treåring.Ont i magen, vill dricka vatten, bajsat, ont i foten, snorig - ALLT för att få komma upp en sväng.
    I går fick vi i säng henne först kl 22!!! (vanligen somnar hon vid 20.30) Vad gör du för få henne att somna in och inte kravla sig upp?
  • Bei Bei

Sätt regler!

Min 2-åring hade en kort period med "jag är kissnödig, jag är hungrig, jag är törstig" osv.

Vi lät henne gå upp och prova att kissa EN gång, äta en smörgås, dricka ett glas vatten sen är det marsch i säng igen. Hon bråkade & skrek ett tag, men vi var överens om att man får gå upp EN gång bara för att äta/dricka/kissa.
    Nu är det inga problem längre utan hon somnar på 2 röda.

♥ Ronja ska blir storasyster. BF 27/4-08 ♥
  • Bei Bei

Oj, 20:30? Varför brukar hon sova så sent? Sover hon på dagen? Går hon på dagis? När vaknar hon på morgonen?
    Våran 2,5 åring somnar vid 19 redan.

Mayen skrev 2008-03-11 08:32:59 följande:
    Den där Linn skrev 2008-03-11 08:29:56 följande:I går fick vi i säng henne först kl 22!!! (vanligen somnar hon vid 20.30) Vad gör du för få henne att somna in och inte kravla sig upp?
    ♥ Ronja ska blir storasyster. BF 27/4-08 ♥
  • Peyman

Jodå, varenda kväll får man höra något liknande. Men jag ser oftast på min son när han hittar på något. Just nu kör han med att han har ont i höger knä, jag är nyopererad i höger knä så det är ju lite väl uppenbart att det är ett påhitt... =)
    Men jag brukar säga till honom att den bästa medicinen är att sova. Funkar ibland annars så får jag jag gå och lägga mig bredvid honom.

• Den där Linn
    Mayen skrev 2008-03-11 08:32:59 följande:
    Den där Linn skrev 2008-03-11 08:29:56 följande:
    I går fick vi i säng henne först kl 22!!! (vanligen somnar hon vid 20.30) Vad gör du för få henne att somna in och inte kravla sig upp?
    Han kommer inte upp förrän jag säger till.
    Första gången hämtar jag vatten åt honom, hämtar papper att snyta sej i...alla andra gånger säger jag att han ska försöka sova. Oftast fortsätter han att klaga på ont överallt, men jag säger att det går över om han vilar lite.
  • Mayen

Bei Bei skrev 2008-03-11 08:33:01 följande:

Sätt regler!Min 2-åring hade en kort period med "jag är kissnödig, jag är hungrig, jag är törstig" osv.Vi lät henne gå upp och prova att kissa EN gång, äta en smörgås, dricka ett glas vatten sen är det marsch i säng igen. Hon bråkade & skrek ett tag, men vi var överens om att man får gå upp EN gång bara för att äta/dricka/kissa. Nu är det inga problem längre utan hon somnar på 2 röda.
    Vi HAR regler... Problemet är det här med att hon säger att hon har ont i magen och vrider på sig och gråter och säger "Det gör ont i magen" etc. Det känns ELAKT att bara strunta i det och låta henne ligga och storgråta... Tänk om det GÖR ont i magen?
  • Den där Linn

Bei Bei skrev 2008-03-11 08:34:13 följande:

Oj, 20:30? Varför brukar hon sova så sent? Sover hon på dagen? Går hon på dagis? När vaknar hon på morgonen?Våran 2,5 åring somnar vid 19 redan.
    Sent? Jag vet inte om det är stor skillnar på 2,5 och 3 åringar...men mina har sedan nåt år tillbaka aldrig somnat innan 20.00. Dom sover mitt på dagen.
  • Legolina
    Mayen skrev 2008-03-11 08:26:40 följande:
    Vår dotter, 2 år, har börjat hitta på olika krämpor när vi ska sova för att hon ska få vara uppe längre.Vi läser och sen när vi släcker lampan kan hon börja vrida sig "av smärta" och säga att hon har ont i magen eller att snippan svider (har hänt en gång när hon blev dåligt tvättad på dagis). Hon gråter dessutom och verkar helt förtvivlad.Som förälder tar man ju upp och tröstar - man VET ju inte om det är sant eller inte.Igår lämnade vi sovrummet och så snart vi kom ut i vardagsrummet var det full speed och hon rusade runt. Det GICK inte att lägga henne. Till slut somnade hon i min famn inne i sovrummet, gråtande.Finns det fler som har det här problemet.Hon är ju så "smart" att hon vet att om hon säger att hon har ont nånstans, så kelar vi ju extra med henne. Jag är orolig för att hon ska köra den här taktiken jämt nu, då vet vi ju ALDRIG när hon verkligen har ont i magen...Tips?
    En 2-åring vet inte vad "ljuga" är för nåt. Hon är säkert övertygad om att det är så hon ska beté sig för att få den uppmärksamhet hon vill. Hon manipulerar inte för det vet hon inte vad det är. Hon intalar säkert sig själv att nåt är på tok - för hon vill så gärna bli ompysslad.

Jag skulle pyssla om henne EXTRA mycket då hon inte säger att hon har ont och poängtera att "ååå, vad skönt att du inte har ont i ... vad glad jag är för din skull" Mys och gulla och pyssla.

Till slut så ser hon nog ingen anledning att kännaefter.
Svar på tråden Min 2-åring ljuger om ont i magen!