• Maglan

Hjälp! Min tik har börjat morra då man lyfter upp henne!

Jag och min sambo har två shih tzu tikar. Dom kommer jätte bra överens å allt och här hemma är det inga problem.

Svärmor har också ett antal shih tzu (kennel) och där är vi så gott som varje dag.
    Men nu när vi är hos svärmor har den ena tiken börjat morra så fort man tar i henne. Spelar ingen roll om det är jag, min sambo eller min svärmor som gör det.
    Hon är fyra år och har aldrig betett sig så här tidigare.
    Hon har precis börjat löpa men har aldrig gjort så här under tidigare löp.. 

Någon som har någon aning om vad det kan bero på?

Ska tillägga att hon alltid tyckt om sin "farmor". 

• Svar på tråden Hjälp! Min tik har börjat morra då man lyfter upp henne!
  • NicoFina

Kan det vara att hon har ont någonstans?

Wilda 03 & Neo 07*
  • Kenzie

Min första tanke är att hon kanske har ont. Man bör alltid kolla upp hundar hos vet. som plötsligt börjar bete sig annorlunda.

Älskade Theodor 060329
  • Maglan
    NicoFina skrev 2008-03-11 08:32:28 följande:
    Kan det vara att hon har ont någonstans?
    Nä, vi har kännt efter överallt och hon värkar inte ha ont. Hade hon haft ont borde hon väl morrat åt oss hemma också :/
  • Maglan
    Kenzie skrev 2008-03-11 08:33:13 följande:
    Min första tanke är att hon kanske har ont. Man bör alltid kolla upp hundar hos vet. som plötsligt börjar bete sig annorlunda.
    Ja vi tänkte det först också men vi har klämt och kännt överallt å då reagerar hon inte. Kan det vara så enkelt att det är löpet som gör det?
    Dock har hon aldrig gjort så här när hon löpt förut..
  • ssandraa
    Maglan skrev 2008-03-11 08:33:36 följande:
    Nä, vi har kännt efter överallt och hon värkar inte ha ont. Hade hon haft ont borde hon väl morrat åt oss hemma också :/
    Så ni har kännt på henne? Är du eller någon annan som kännt på henne veterinär?
  • Maglan
    ssandraa skrev 2008-03-11 09:30:31 följande:
    Så ni har kännt på henne? Är du eller någon annan som kännt på henne veterinär?
    Nä, men hon kan väl inte bara ha ont när vi är hos svärmor å inte hemma..
  • ssandraa
    Maglan skrev 2008-03-11 09:31:07 följande:
    Nä, men hon kan väl inte bara ha ont när vi är hos svärmor å inte hemma..
    Varför har du kännt på henne om det omöjligt skulle kunna vara smärta? Du har ju själv tänkt tanken menar jag och misstänker man att hunden har ont så kollar man med vet. Det kan bero på löpet och att hon bara morrar hos svärmor kan vara för att de andra hundarna är mer intresserade av henne för att hon löper och hon behöver hålla mer koll på dem. Svårt att säga varför en hund uppför sig som den gör utan att se situationen. Ibland är de uppjagade och överreagerar, ibland är de ömma i magen, kan bero på hur mycket som helst egentligen.
  • Smullan

hej

Om din svärmor har många hundar kan det ju vara så nu när hon löper att när hon blir lyft att hon känner sig "hotad",  "utlämnad", "förnedrad", "blottad" när ni lyfter upp henne framför de andra hundarna.. Bara en tanke, eftersom hon bara gör det hos din svärmor... Jag tror att det har nått med de andra hundarna. Jag vet inte, men hon gör alltså inte så när ni är hemma hos er?
    Om svärmor lyfter henne hemma hos er då, vad händer då?

• Maglan
    ssandraa skrev 2008-03-11 09:45:53 följande:
    Varför har du kännt på henne om det omöjligt skulle kunna vara smärta? Du har ju själv tänkt tanken menar jag och misstänker man att hunden har ont så kollar man med vet. Det kan bero på löpet och att hon bara morrar hos svärmor kan vara för att de andra hundarna är mer intresserade av henne för att hon löper och hon behöver hålla mer koll på dem. Svårt att säga varför en hund uppför sig som den gör utan att se situationen. Ibland är de uppjagade och överreagerar, ibland är de ömma i magen, kan bero på hur mycket som helst egentligen.
    Jo jag vet ju att det kan bero på precis vad som helst. Första tanken var ju att hon hade ont någonstans men sen började vi fundera när det var bara hemma hos henne..
    Smullan skrev 2008-03-11 09:46:20 följande:
    hejOm din svärmor har många hundar kan det ju vara så nu när hon löper att när hon blir lyft att hon känner sig "hotad",  "utlämnad", "förnedrad", "blottad" när ni lyfter upp henne framför de andra hundarna.. Bara en tanke, eftersom hon bara gör det hos din svärmor... Jag tror att det har nått med de andra hundarna. Jag vet inte, men hon gör alltså inte så när ni är hemma hos er?Om svärmor lyfter henne hemma hos er då, vad händer då?
    Hemma hos oss bryr hon sig inte om svärmor lyfter henne. Så det kanske kan va det att det är så många andra hundar där..
  • sweetsugarcandy

gå till veterinären och undersök henne, det är bättre.

• whatiwantiget

Kan även vara dominansbeteende. Många hundar vill inte att man lyfter upp eller "pillar" med dem när de är bland andra hundar.

• Maria Machin

hej. när du tar i henne och hon morrar ska du ta henne i nacken och trycka ner henne och morra själv.. lycka till. då visar ni att hon ska vara i underläge. Och när dom löper är det vanligt att dom morrar för dom har mycket hurmoner som svänger.

• Viskans

Man kan göra det enkelt för sig. Ett tag så matar man hunden med godis varje gång den ska lyftas upp, så att lyftet blir förknippat med nånting trevligt istället för nånting jobbigt. Låter kanske bakvänt, men det funkar.

Svar på tråden Hjälp! Min tik har börjat morra då man lyfter upp henne!