• Lakritsglassen

Vad göra med katten som kissar inomhus(i vår säng)

Nu har vi haft vår katt hos oss sedan november.
    I början kissade hon på min sambos sida av sängen men efter ett tag fick vi ordning på det.Sedan dess har det varit lugnt.
    Men igårkväll när jag precis bytt all sand i lådan,hon hade fått ny ny mat och nytt vatten så kommer hon(katten då alltså) in i vår säng ser lite konstig ut och sätter sig och kissar på min sida av sängen och samtidigt sitter hon och stirrar på mig.

Vill inte ha en katt som kissar inomhus men samtidigt har jag lite ångest för vår sons skull.Han älskar katten jättemkt.

Varför kissar hon inomhus??Ska vi avliva eller försöka ge bort henne till någon bondgård eller nåt.
    Någon som har några råd?!?!?!?

• Svar på tråden Vad göra med katten som kissar inomhus(i vår säng)
  • ludenben

Vi hade en honkatt som kissade. Tog över den från en kompis. Den hade haft flera olika hem och den mådde inte bra. Vi kämpade länge med den katten men den slutade inte kissa. Skygg och harig var den. Den kissade på våra täcken,sonens säng,mattor,påsar,sonens overall,sambons mockajacka,sambons finskor ja name it. Överallt. Vi fick den inte till att sluta och den höll på att förstöra vårt hem. Jag ville inte placera om den för eftersom den hade haft så många hem så skulle den inte må bättre av ett hem till. Och vem vill ta över en katt som kissar inne?? Såg ingen annan utväg än katthimlen. Men den utvägen var efter lång tids jobbande med katten

• Vässan

Så där höll vår katt också på tills jag insåg att det enda hon ville var att gå ut... antingen fick hon bli utekatt eller så måste vi ta bort henne så jag svepte ett glas vin en kväll bet ihop o släppte ut henne...HUA! va nervös jag var.... Men det gick jättebra! Hon var bara ute korta stunder för att göra sina behov o sen låg hon på vår uteplats om vädret var bra, annars kom hon in! Hon hann vara utekatt i 5 år innan hon gick bort, 16 år gammal!

• Spexig

Några olika tankar och råd:

Katter kissar gärna där det luktar kattkiss, så tvätta, tvätta, tvätta!

De gillar däremot inte att kissa där de äter. Mamma hade en katt som kissade i soffan, så hon satte upp skålar med torrfoder i soffan och fåtöljerna och efter ca två veckor kunde hon ta bort dem och han kissade inte längre där.

Har det hänt nåt traumatiskt i kattens liv? Tex flytt, nytt barn, råkat ut för nåt ute? Det kan ju oxå vara en anledning till att hon börjat kissa igen.

Har ni kollat om det är något fysiskt fel på katten (säkert inte, men värt att kolla upp), sjukdom el liknande?

Hoppas det löser sig för er!

• miggs

Jag hade en hon katt som jag tog över som kissade inne, hon var innekatt och jag försökte få henne att gå ut men hon va så rädd, varje gång vi gick ut så jag gav upp det, men det spelade ingen roll och jag bytte sand VARJE dag, hon kissade i ALLT. Tvättkorgar, handdukar, sängar, täcken osv. Tills sist när jag skulle flytta fick jag ju ta det svåra beslut att låta henne somna in och då hade hon kissat dagligen inne i allt annat än kattlådan i nästan 5 år. Katter som gör så är det oftast något "fel" på. Antingen kan det vara att dom vill markera något men det är ju inte lätt för oss att förstå vad dom menar eller så är dom helt enkelt sjuka. Sen kan man ha tur, vår hankatt vi har nu kissade och bajsade innan dagligen TROTS att han gick ut varje dag så till sist tröttnade vi och skulle ta bort honom men natten innan ångrade jag mej och grät som en unge.. Han är ju min bebis och sen dess har han faktiskt inte gjort NÅGOT inne alls! Tack och Lov...

Jag vet inte vad ni ska göra, prova att ta ut henne, kanske i koppel först och se vad hon gör. Det kanske går bättre om hon blir utekatt om ni har den möjligheten!

Lycka till med det lilla livet!!

• JAG är BÄST

"Katter kissar gärna där det luktar kattkiss, så tvätta, tvätta, tvätta! "

En säng som redan är ingrodd i kattpiss går inte att ta bort. Men måste köpa en ny säng.

Mig personligen skulle jag aldrig lägga mig i den sängen igen. Men det är jag det.

En kat som börjat kissa på ett ställe är det svårt att få bort, "FY"-spray hjälper inte för alla katter heller.
    TS åker på att köpa en ny säng, kanske också kastrera katten.
    Som en skrev tidigare så tror inte heller jag att katten mår så bra.

• sweettooth

Katten kanske är stressad över något? Att plugga in Feliway dosor kan ju vara värt ett försök. Vet flera vars katter som slutat kissa inne tack vare det och ska själv köra på det när vår hona kommer hem om ett par veckor igen.

• Spexig

Jag är BÄst: Helt rätt, det är assvårt att få bort och har det gått ner i madrassen så får sängen (alt madrassen) slängas, men sitter det bara i sängkläderna finns en chans.

• Disis

Katten försöker markera att den är missnöjd med någonting.
    Det kan vara något så enkelt som att den inte gillar kattsanden och då borde ni prova byta. Min katt är helt rumsren men sen bytte vi kattsand och då kissade hon och bajsade på mattor, golv och ja varhelst, gärna då vi såg på. Det gick över när vi bytte till den gamla sanden igen.

Prova byt kattsanden och om den kissar i sängen igen ska ni trycka ner kattens nos i kisset efteråt.

Ge katten mycket kärlek och uppmärksamhet. Köp gourmetblötfoder och ge när ni vaknar på morgonen. Alltid samma tid. Rutiner är bra. Att skämma bort den är jättebra. Men var konsekvent mot den och skäll när den gjort något som är fel. Katter vet mer än vi tror. Den vet att det är fel att kissa i sängen. Därför gör den det..

• Lakritsglassen

Tack för alla svar.
    Svarar alla på en gång här.
    # Katten är både inne och ute.
    # har inte kissat inne på 4,5 månader nu!!!
    # Inget nytt här i lägenheten-sonen är underbar mot henne,maten
    tycker hon om,kattsanden vi har nu är den enda som fungerar på
    henne.
    # Hon har bara haft ett hem innnan oss och det är där hon var
    född.
    # Hon får MKT kärlek,hon sitter ofta i våra knän när hon är inne.
    # sängen vi har har bara hon kissat i,dock har det inte gått ner
    i madrassen eftersom vi tagit bort det direkt(inte så lätt att
    bara ta 9000 att köpa en ny säng så där)
    # Kastrering har inte blivit än eftersom hon inte löpt
    ordentligt första gången(inte 100% om det inte löpt ordentligt
    1 gg)
    jaja det får nog bli en avliving,om hon nu kommer tillbaka.hon har ännu inte dykt upp sen jag tog ut henne inatt.

e juh såååå jobbigt. hon e så goo annars..

jaja ...nu blir man helt bölig oxå..:(

• FruSundahl

Vet att det är jobbigt. Avlivade själv vår hona förra veckan. Nästan 4 år blev hon iaf.
    Hade försökt på alla sätt att få henne att sluta. Hon var både ute och inne, kattlådan tömdes direkt (jag är hemma 99% av alla dagarna så därför togs det direkt när jag var det), bytte mat, kattsand skurade ofta. Skurade golven med en skvätt ättika i. Men ingenting hjälpte. Satte sig på kläder och allting.

Så hon fick flytta till himlen. Sonen älskade henne. Och grät när vi berättade att hon inte fanns mer. Men tog hem vår förra katt igen så nu är han lite gladare iaf.

Fredric & Angelica
  • Disis

Kan bli bättre efter kastrering med....

• Lindek

Har inte läst allas inlägg men här är några tips:

Köp feromon doft som man har i uttaget. Det kan göra katter mer harmoniska och det kan hjälpa lite.

Sen försök att inte byta kattsands sort. Det gör ni kanske inte (?) men håll er till en sort.

Jag tror även att det kanske skulle kunna hjälpa att ni tar henne och sätter henne på toan emellanåt. Då kanske hon kissar på beställning och fattar det till slut. Att det är där hon ska vara när det är dax.

Sen kan du prova att spreja "fy-sprej" i sängen. Hör med djuraffär och hör även med veterinären vad det har för förslag överhuvudtaget.

Och som alla andra skrivet - kastrera!

Lycka till!

Svar på tråden Vad göra med katten som kissar inomhus(i vår säng)