• meya

Vad gör era barn på dagis?

Oliwer är 3 år och går 15 timmar i veckan. Varje morgon frågar han om han ska på dagis och när jag säger att han ska det så skriker han att han inte vill. "Det är tråkigt på dagis", säger han! Han kommer sällan/aldrig hem med pyssel han gjort. Nån enstaka teckning, om jag bett honom eller ett par halsband, men aldrig julpynt eller såna saker...
    De större barnen 5-6 år går på aktiviteter några timmar varje dag, men de har ingenting för småttingarna När jag gick på dagis kommer jag ihåg att vi hade gympa nån gång i månaden, kanske tom i veckan. Vi åkte på utflykter och gick i skogen.
    Vad gör era barn på dagis? Vi ska på möte ikväll så snälla ge mig tips på aktiviteter och pyssel de kan göra, för det verkar vara idétorka på hans dagis.

• Svar på tråden Vad gör era barn på dagis?
  • Hannajo

1 -3 årsgruppen på min dotters dagis gör inte lika mycket som de större barnen, men varje vecka har de en "skapardag" då de målar och pysslar. Ofta finns det något att ta med hem eller titta på på dagis vägg. Sen är de ute mycket och det tycker jag är det viktigaste. Ibland bakar de.
    På vårt dagis har de en whiteboardtavla i hallen med veckodagarna, där skriver de vad de gjort varje dag så man vet lite, kanske kan vara ett tips till personalen på ert dagis.

• DropDeadUgly

Det låter ju inte särskilt roligt...

På sonens dagis är det full aktivitet. De pysslar (jul och påsk så här långt), de har sitt vattenprojekt där de undersöker hur fruset vatten kan bli rinnande och tvärt om och de har tagit vatten ur sjön och kranen och har sina egna burkar med sitt vattnen-/isprov i.

Till julgransplundringen hade de gjort "kronor"/huvudbonader att ha på sig och de dansade och sjöng. De har gjort halsband och har olika färg-projekt. De går på utflykter flera gången i veckan. På sportlovsveckan var det långutflykt och då åt de även lunchen ute. Barnen hr fått följa med till återvinningsstationen och slängt gamla mjölkkartonger.

Verksamheten känns bra och genomtänkt. De sjunger siffer-/bokstavssånger och räknar baklänges och framlänges.

Förutom allt detta så är det det vanliga med sagoläsning och samling och så.

Hoppas du fick några tips som kan hjälpa dig och ditt barn.

• blonde redhead

Mina små barn gör inga utflykter osv. Inte heller något pyssel. Men så går dom också på en waldorfförskola och pedagogoiken är så att det ska vara lugn och ro.

Jag ser ingen mening med en massa utflyckter, barn behöver inte stimuleras på det viset, och pyssel, ja det kan dom ju göra hemma om det är viktigt elelr vänta tills dom själva klarar av det i högre ålder. Jag är allergisk mot förskolor där pedagogerna gör det mesta av pysslet (för att dom små inte klarar av det) och sedan sätter barnens namn på dom.

Jag är för lugn och ro och lek är fullt tillräckligt i dom åldrarna.

• DropDeadUgly

Glömde skriva att sonen är 2 1/2 så han går ju på småbarnsavdelning så det är ju ingen ursäkt för att inte göra saker.

• Ninette

Wilma är 2,5 år och går på småbarnsavdelning.

Hon kommer hem med teckningar, hon klipper och klistrar mycket. På alla hjärtan så hade fröknarna klippt ut hjärtan åt alla barnen och barnen fick klistra dit paljetter, papperstussar eller va de ville.
    Dom går till lekpark utanför dagis (jättespännande, även om den ligger vid vår balkong ), skogen minst en dag i veckan (men skogen ligger på andra sidan staketet). Hon lär sig många ramsor på dagis, hon kommer ofta med en ny ramsa i veckan som hon går och trallar på här hemma.
    Det var vad jag kom på på en gång så där iaf.

Sen händer de att dom är till museét om det är någon utställning som passar barnen, i höstas var den en Alfons utställning som dom var iväg på. En låg- och mellanstadie skola i närheten brukar göra teater som dom spelar upp för dagisbarnen.

Min äldsta på 4.5 år går på storbarnsavdelning och dom gör mycket mer. Dom har alltid något tema, rymden har dom haft som tema nu ett tag och byggt raketer och ett solsystem bl a. Men det är kanske lite avancerat för de mindre barnen  

• Prospero

De är ute och gräver i sandlådan, de pysslar (målar eller gör lerfigurer), de klär ut sig, de har rörelse (hoppar, kryper i tunnlar etc), de går till skogen med 2-3-åringarna 2 ggr i veckan, de har fått vara med och baka ibland (på riktigt) - det är full rulle! Idag är de på utflykt till en stadsbondgård och ska klappa djuren. Vår förskola är kanon!

• meya

Tack så mycket! Vill ha mer förslag på vad de kan hitta på!

• RebelRose

På förskolan där jag vikarierar så har dom en "önskelista"som barnen själv gjort och då har dom en önskan i veckan.
    Barnen är mellan 1,5 till 5 år.

Den här vårterminen har önskelistan bla bestått av:

*Disco
    *Bad
    *Bio(dom får se en film och käka popcorn)
    *Leksaksdag(då får dom ta med en valfri leksak hemifrån som man får visa upp på samlingen och sen leker dom med grejerna under dagen)
    *skogsutflykt med korvgrillning
    *Teater(dom får mestadels klä ut sig och sätta upp en liten pjäs,ofta innehållandes en prinsessa och en polis )
    *Naturpyssel(barnen får gå ut i skogen och samla kvistar,blommor,kottar etc och göra ett naturkollage alt en egen naturteckning)

Annars så gör dom saker som ex kompisteckningar:personalen rullar ut en lång remsa med papper och sen får alla barnen rita tillsammans.
    Jättenyttigt pedagogiskt sett.
    Dom får måla med färg i atteljen,baka med trolldeg,sjunga och läsa ramsor,åka buss till biblioteket,och naturligtvis göra pyssel till aktuell högtid.
    Senast var det alla hjärtans dag kort och nu är det påskpynt.

Förra våren anordnades ett cykellopp"skoj på hoj"och dom fick cykla en sträcka på egen eller dagis cykel.
    Dom har även barnmassage,utställningar,sångsamlingar med gitarr och andra instrument,hinderbanor i lekhallen mm.

Hoppas du fick några tips

I´ll try to be nicer if you´ll try to be smarter,
  • Zelmilainen

på förskolan där jag jobbar försöker vi att ha aktiviteter för alla barn, har barn i åldern 1-5 år...
    på onsdagar har 4-5åringarna gymnastik med ombyte, duschning etc. 3åringarna har rörelse (ombyte sker innan de går iväg). de yngre barnen går då ofta ut på en promenad eller liknande för att även de ska få röra på sig.
    en dag i veckan ca går vi till skogen. tar endast med vagn till barn som är 1½ år, men även dessa barn får gå en del.
    ibland kan vi har "fredagsmys" med ex lite popcorn, inget som sker regelbundet för att barnen inte ska ta det "för givet".
    alla samlingar på förmiddagen och innan lunch sker tillsammans med alla barn i storgrupp såvida vi inte håller på med något litet tema och har delat in barnen i grupper, då delar vi på barnen.
    sen har vi skapande, sång, etc med, oftst på tisdagar eller torsdagar, men det kan variera lite. =)

• liane

Ååå vad mysigt det låter,håller just på o skolar in min lille på dagis,där verkar dom inte göra nånting kulLedsen

Svar på tråden Vad gör era barn på dagis?