Lever recept för en matvägrare
Behöver tips på en lättlagad lever med mkt fett.
Har en matvägrande tvååring på 10 kg som behöver få i sig liter mera än vad hon petar på idag.
Tänkte testa lever så jag har kalvlever hemma..
Behöver tips på en lättlagad lever med mkt fett.
Har en matvägrande tvååring på 10 kg som behöver få i sig liter mera än vad hon petar på idag.
Tänkte testa lever så jag har kalvlever hemma..
Skär i skivor och stek. Gör en god gräddsås till, då får du både järn och fett.
Levergryta:
Skär kalvlever i mindre bitar, stek ihop med strimlat bacon. Ha i skivade färska champinjoner och fräs lite till. Häll i tjock grädde och salta och peppra, ev en buljongtärning. Eller krydda efter er smak! Vi brukar äta levergrytan med ris och lingonsylt.
Låter som om att det blir levergryta då. Äter inte själv lever men kan juh alltid laga det till Agnes.
Tusen tack för hjälpen
Kycklinglever är mycket godare än alla andra sorters lever. Och mycket dyrare, men fortfarande jämförelsevis billig mat. Brukar bara hitta det i frysdisken, tyvärr bara i 400g-förpackningar där bitarna inte är styckefrysta.
Jag tycker att det godaste är att improvisera ihop en enkelt kryddad gryta, typ bara med lite soja, salt och peppar - och givetvis grädde, det är väsentligt till lever... Lingonsylt är gott tillbehör, liksom stekt lök och stekta äpplen!