• Den där Linn

Vad tusan är "Ack.bruttolön" ?

På mina lönebesked står det en ruta med "Ack.bruttolön" samt en med "Ack.preliminärskatt". På samma papper finns en ruta med "Bruttolön" och en med "Preliminärskatt".

På varannat lönebesked har "Ack-rutorna" samma summa som de "vanliga" brutto- och skattrutorna och på varannat besked har de olika summor.

Vad är det för nåt egentligen?

• Svar på tråden Vad tusan är "Ack.bruttolön" ?
  • Spegellandet

Sammanlagd lön under året innan skatten är bortdragen.

• Birgitta2

Ack bruttolön är den bruttolön du tjänat hittills under året. Likaså den skatt du betalat hittills under året, när det gäller ackumulerad skatt.

• Den där Linn
    Spegellandet skrev 2008-03-11 10:47:27 följande:
    Sammanlagd lön under året innan skatten är bortdragen.
    Men det kan inte stämma. Den ändras från månad till månad ju..och blir ibland mindre än förra månaden.
  • Birgitta2

Den där Linn skrev 2008-03-11 10:48:16 följande:

Men det kan inte stämma. Den ändras från månad till månad ju..och blir ibland mindre än förra månaden.
    Klantig löneassistent?
  • Ayya

Då har den som gör era löner problem med sitt löneprogram eller nåt liknande. Du får hålla kolla på dina lönespecar och räkna ut själv så det inte blir fel när årsuppgifterna ska in till skattemyndigheten.

• Birgitta2

Den där Linn skrev 2008-03-11 10:48:16 följande:

Det skall INTE kunna bli mindre än förra månaden.
  • Den där Linn

Fick kontrolluppgifter för förra året med i beskedet och har räknat lite.

Räknade ihop alla mina bruttolöner under hela året och fick det till en summa.
    På kontrolluppgiften står det "Kontat bruttolön m.m" och där är en lägre siffra än mina utbetalda bruttolöner.

Va fan!

• Den där Linn
    Ayya skrev 2008-03-11 10:55:50 följande:
    Är det mycket som skiljer?
    Runt 7000kr
Svar på tråden Vad tusan är "Ack.bruttolön" ?