• Bebbsen05

*Funderar på att ta stenarna ur

Funderar på att ta stenarna ur min "gamla" vigselring och göra en ny hos en guldsmed här i stan.
    Nu har vi hamrade förlovningsringar och det är en sån jag vill ha fast med stenar i. Om jag köper en ny ring och ber dem sätta i dessa 7 stenar, vad kan det då kosta ungefär??

• Svar på tråden *Funderar på att ta stenarna ur
  • Anova

Jag fick veta att hos "min" guldsmed tar de 125 kr att sätta in en sten (exlusive sten).

• Bebbsen05

Okay så på 7 stenar blir det 875 kronor. Blir det några andra kostander till det? För själva arbetet alltså?

• Griggan

Mina vänner har gjort av tre olika guldringar och stenar helt nya ringar som dom har smält ner och sen gjort om!
    Dessa kommer då att kosta dem ca 6000 kr. Men det är då två st!

• Anova

Jag skulle gissa att det blir mer kostander eftersom guldsmeden behöver bearbeta den ring du redan har..

• Bebbsen05

Anova
    Mmm, det är sånna kostander som skulle vara roligt att veta. Orkar inte vänta tills måndag

• Isfjord

"Jag fick veta att hos "min" guldsmed tar de 125 kr att sätta in en sten (exlusive sten). "

Jag är inte guldsmed, men har arbetet en del med finmekanik och smide och har trotts allt viss kunskap om hur mycket jobb det innebär. Och det priset måste väl vara en ring som har haft en sten tidigare som har lossnat?

Ska de tillverka "kragen" som håller stenen på ringen, och sedan fästa kragen på ringen borde det vara någon nolla mer.

• Bebbsen05

Isfjorden
    Blir det samma sak om de ska sänka ner stenarna i en ring?

• milimina

om du bara säljer tillbaka guldet och får det omarbetat är det mycket billigare än om du vill ha "särbehandling" av just ditt guld. det är det som kostar absolut mest.

att smälta ner skrotguld man redan har och få det omarbetat är inte så himla farligt dyrt. vi gjorde våra förlovningsringar på det sättet, omarbetade makens morföräldrars ringar (dock utan särbehandling) och våra kostade 2000kr totalt för allt det arbetet då vi hade en egen design där han var tvungen borra hål igenom den färdiga ringen, hade de varit släta hade det kanske gått på hälften om ens det.

bild finns i galleriet, från början såg min ring alltså nästan likadan ut som makens (byggde på den när vi gifte oss)

• Anova

Isfjord
    Nej, det var inte att sätta ner en sten befintliga fattningar, utan priset var att skapa en helt ny fattning.

• Bebbsen05

Milimina

Vad fina ringarna är!
    Men jag har inget guld, förrutom just den ringen. Problemet är att det är så lite guld i den, alltså ringen är väldigt smal och tunn. Det var ett impulsköp jag gjorde! ;) Den ringen jag vill ha är hamrad och med stenar i.
    Så jag funderar på om jag ska
    1) Sälja ringen och köpa den jag vill ha, den kostar ca 3.800
    2) Använda stenarna i min nuvarande ring och be de ta ut dem och sätta i dem i en vanlig hamrad ring när de tillverkar den. Den vanliga ringen kostar 1600 kr....

• Ananak

man får betala arbetet av en ny ring, har för mig att den guldsmeden vi pratade med när det var aktuellt för oss sa ca 2000 kr för arbetet om vi hade guldet själv, men det kan ju vara olika från smed till smed

• snysop

arbetet för min allians-vigselring kostade 4500:-. Då hade vi egna diamanter och eget guld. Iofs använde vi en fattning som "han" hade kommit på. Dyrt, men värt det.

• milimina

tack!

hmm, det kanske går på ett ut hur du än gör... beroende på hur mkt de då tar för att sätta in stenar. i vigselringen satte vi in stenar i 2 befintliga ringar som löddes på min förlovningsring, och jag har för mig att det kostade 200kr/sten för det arbetet. 200x7=1400 och då är du ju nästan uppe i samma summa för ringarna...

i detta fallet skulle jag nog kolla på om stenarna är lika "fina" i båda ringarna. kanske är renheten i den nya ringen högre och då är det ju värt några hundralappar, för ju renare stenar desto mer glittrar de ju...

• Isfjord

Anova
    Ni måste ha fått mycket bra pris, har svårt att tänka mig att det kan ligga i närheten av riktpriserna.

• Konvaljen

vi har hamrade ringar och till min vigselring satte vi i en princesslipad diamant på knappt 0.1 carat och priset för allt (exklusive själva skenan, alltså ringen) gick på 4000 (då ingick gravyr av både min och makens ring).
    Stenen var merparten av den kostnaden och dyrare som sagt med en princesslipad.

• Bebbsen05

Nu har jag vart nere och frågat.
    Själva ringen kostade 1500 kr (en vanlig hamrad förlovningsring)
    Varje sten kostar 150 kronor att göra arbetet med. Då är det både att ta ur dem ur dem gamla samt sätta in dem i den nya.
    Så med 7 stenar kostar ringen 2550 istället för 3100 om man käöper den färdig och då är det bara 5 stenar

Svar på tråden *Funderar på att ta stenarna ur