• jagvetintevadjagheter

Bristningar pga att man kliar???!!!

En kollega sa till mig idag att jag inte får klia mig på magen när det kliar. Iaf inte med naglarna, men jag kliar bara utanpå kläderna (ett linne + tröja) så det blir ju inte så vasst som om jag skulle klia på bara skinnet. Hon sa dock att det gick bra att klia med en kam eller nått bara jag inte kliade med vassa naglar (spelade ingen roll att jag sa att jag kliar genom tröjan)

Anledningen till att jag inte får klia är för att jag då får bristningar... (?)
    Hon hade aldrig kliat sig med naglarna och har inte en enda bristning sa hon.. men beror det verkligen på det? Jag trodde att bristningar kommer när huden blir för spänd och töjs ut för fort?

Jag kan inte låta bli att klia ibland för magen är så torr trots att jag smörjer och då blir det en väldig klåda...

Så har ni nått expertutlåtande på detta påstående??

• Svar på tråden Bristningar pga att man kliar???!!!
  • Me o Mike

Bristningar är hormonella.. Kommer inte för att du kliar dig..

• Cicci Kroon

Bristningar är väldigt hormonellt..... vissa får de o andra inte... finns inte mycke man kan göra åt de så jag tror nog att du kan klia om de kliar

• jagvetintevadjagheter

Så bra, det va så jag trodde oxå.. men hon va väldigt envis på den punkten så jag får låta bli att klia när hon ser bara

• flipperkulan

Haha.. vad får folk allt ifrån?

(¯`°?.¸ ღ♥ BF 2008-05-03 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • carro74

Det är ju ganska spetsigt att klia sig med en kam oxå....låter inte speciellt troligt.
    Jag kliar mig med naglarna hela tiden.

• väntarmajbebis

det kliar när huden späns och bristningarna börjar dyka upp....

• Millric

Det kliar för att huden spänner o "vill" brista typ... men blir inte mer av att klia.. klia på du.. men akta du kliar dig så det blir utslag.. =)

• Yrslan

Bristningar kommer inte av att man kliar sig, däremot så kan det klia när bristningarna utvecklas...

• mammutten81

JAg ör inte med barn med kan få bristningar på låren , på utsidan ibland. Speciellt när jag tränar.
    Och har varit med om att jag kliat mig och det blivit synligare bristnigar, det kliade för att huden tänjdes.

• Millric

huden blir ju irriterad när du kliar.. därav att bristningarna syns mer..

• trollemor

mina två tidigare gravideteter har magen kliat något fasligt o jag har minst sagt kliat den. har inte fått en enda bristning.
    är nu gravid o kliar även denna gång o har ännu ingen bristningar.
    så klia på du....

• aneka

ha ha har aldrig kliat mig och har supermycket bristningar dessvärre

• EttElaktTroll

Det kliar som fan när man får bristningar, även innan dom syns eftersom det spricker underifrån i huden.. men om du är torr tycker jag du ska investera i en kräm med mycket fukt så kanske du slipper den värsta klådan ( om det är pga torrhet det kliar)

• Krisselina

haha, vilket skitsnack!!

Bristningar får man pga hormoner, thats it. Klia bäst du vill.

Lita alltid på din intuition
  • EttElaktTroll

Man får väl bristningar för att huden töjs ut för fort? Sen gör hormoner att huden blir tunnare och känsligare men det är när man går upp fortare än huden hinner följa med som bristningar uppstår

• Happy Sally

Fan vad folk ska lägga sig i, säg åt henne att sköta sig själv!

• ann0rlunda
    EttElaktTroll skrev 2008-03-15 16:35:47 följande:
    Man får väl bristningar för att huden töjs ut för fort? Sen gör hormoner att huden blir tunnare och känsligare men det är när man går upp fortare än huden hinner följa med som bristningar uppstår
    alldeles korrekt :)
Svar på tråden Bristningar pga att man kliar???!!!