• skruttmor

Laktosintolerant, blir jättedålig av mat stekt i smör??

Jag har en tjej på 1år 8 mån som vi har fått förmodligen konstaterat laktosintolerant. Häromdagen åt hon kassler stekt i vanligt margarin och dagen efter bajsade hon 4 ggr och även 4 ggr dagen efter det. Det är grönt slemmigt "frätande". Känns som om det är en väldigt kraftig reaktion för så lite laktos, någon mer som har det så?? eller kan det vara någon annan allergi?? Hon äter helt laktosfri kost i vanliga fall och då funkar magen bra.

• Svar på tråden Laktosintolerant, blir jättedålig av mat stekt i smör??
  • Alicia05sMamma

Varför fick hon vanligt margarin om hon har laktosfri kost annars ?

Har själv en dotter som är mjölk & soja allergiker som har helt mjölk & soja fri kost.

Mängden laktos har ingen betydelse är de allergiska/intolleranta så reagerar de oavsett mängd de fått i sig.

(¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • skruttmor

Vi steker alltid i mjölkfritt margarin, det blev en miss på dagis. jag trodde det behövdes mer för att det skulle bli en sån reaktion. men tydligen inte.

• Alicia05sMamma
    skruttmor skrev 2008-03-11 13:26:24 följande:
    Vi steker alltid i mjölkfritt margarin, det blev en miss på dagis. jag trodde det behövdes mer för att det skulle bli en sån reaktion. men tydligen inte.
    Aj då.

Nä mängden spelar ingen roll. Så påtala för dom igen hur viktigt det är att dom inte ger ngt med mjölksocker.
    Är dom osäker så be dom ringa er & fråga innan dom ger ngt.
  • skruttmor

Okej det med att mängden inte spelade någon roll var nytt för mig, Tack!
    Men det konstiga är att hon äter låglaktosvälling varje dag och det går bra. Men det är väl den maxdos hon klarar förmodligen. Dagis kör helt laktosfritt de med, men det blev en miss bara, sånt som tyvärr händer...

• Alicia05sMamma
    skruttmor skrev 2008-03-11 13:39:20 följande:
    Okej det med att mängden inte spelade någon roll var nytt för mig, Tack!Men det konstiga är att hon äter låglaktosvälling varje dag och det går bra. Men det är väl den maxdos hon klarar förmodligen. Dagis kör helt laktosfritt de med, men det blev en miss bara, sånt som tyvärr händer...
    Det var den info som vi fick utav våran dietist när vi pratade om laktosint. samt mjölkallergi. Och våran dotter reagerar oerhört fort & starkt om hon om så bara råkar få en droppe vanligt margarin. Hon blir super dålig & lika med sojan.
  • 3tjejer

Intolerens och allergi är inte samma sak. Vid intolerens är det ofta så att man kan tåla lite. Många laktosintolerenta personer kan äta syrad mjölk som yogurt etc och blir sämre ju mer laktos man får i sig. Självklart kan det ju vara så att ens egna gräns är så låg att minsta lilla räcker för att ge symptom - det varierar.
    Allergi däremot tror jag ger en reaktion med en gång (även om det nog också blir värre ju mer man får i sig).

• Alicia05sMamma
    3tjejer skrev 2008-03-11 15:15:19 följande:
    Intolerens och allergi är inte samma sak. Vid intolerens är det ofta så att man kan tåla lite. Många laktosintolerenta personer kan äta syrad mjölk som yogurt etc och blir sämre ju mer laktos man får i sig. Självklart kan det ju vara så att ens egna gräns är så låg att minsta lilla räcker för att ge symptom - det varierar. Allergi däremot tror jag ger en reaktion med en gång (även om det nog också blir värre ju mer man får i sig).
    Det tror jag ts vet att det inte är samma sak.
    Hon bör ha fått info från dietist för laktosintollerans precis som vi fick med våran dotter som är mjölkallergiker.

Min dotters dagmamma hade en liten pojk som var laktos intollerant & fick han i sin mjölksocker även i liten mängd så reagerade han som ts barn.
Svar på tråden Laktosintolerant, blir jättedålig av mat stekt i smör??