• Sköntliv

bebis-rekord!

Hej, jag undrar vad världrekordet är när det gäller att gå tidigt, prata tidigt mm.

Finns det någon sida med sånt, och har ni kanske några egna erfarenheter av att era barn gjort fantastiska saker i väldigt späd ålder. Vad är det tidigaste ni känner till, vad det gåller att lära sig gå helt utan hjälp t.ex.

Jag undrar bara av ren nyfikenhet och om någon har koll på det normala spektrat i ett barns utveckling så kan de gärna kriva det med, så att föräldrar inte blir oroliga i onödan. Att barn inte lär sig gå förrän de nästan är två år är ju oxå helt normalt som jag förstått det.
  • Svar på tråden bebis-rekord!
  • gotland

Vet inte världsrekordet på att gå men jag vet att det finns en film på Youtube på en 6-månaders som går. Jag tycker dock att han ser stor ut för sin ålder, men han är 6 månader på filmen iallafall. Har aldrig hört om en 5-månaders som går, men det är nog inte helt omöjligt.

• mimikry

Hörde om nån tjej som pratade ganska mycket vid 7 mån, men dom försökte bromsa henne för att hon inte skulle överanstränga hjärnan eller nåt... =)
    Vet inte om det är sant, men det är nog inte bra att vara förtidig heller.

• Sköntliv

Har man något vettigt att säga i den åldern. Man brukar ju säga : tänk först - tala sen!

• tea1982

Min son sa "mamma" och "bebis" när han var 8 månader. Han pladdrade en massa annat också men dessa var de två orden som var uttalade och riktade. Knappast nåt världsrekord men nu, 2,5 år gammal pratar han som en genomsnittlig 3,5åring och brukar chocka sin omgivning (han brukar berätta för folk i ICA-kassan att han har ont i snoppen och att vi har handlat lördagsgodis så nu ska han hem och titta på Pippi Långstrump. I samma mening.)

Svar på tråden bebis-rekord!