• Angel med Kevin

"Café au lait" - prickar

När Kevin föddes hade han gulsot...men inte så allvarligt.

Efter det så har han aldrig varit riktigt blek i huden..utan mer sett lite brons- aktig ut i huden.

Han har några prickar på huden..olika i storlek och form.

Dom är i huden och inte som en lever fläck eller födelsemärke...utan dom kallas för café au lait fläckar sa min bvc tant när jag var där idag.

Hon sa att dom blivit fler och att hon skulle hålla koll på dom om det blir fler och ökar i omkrets osv.
    Då blir man ju inte LITE orolig..
    jag frågade om det var farligt..
    " - Nej men vi får kolla om det blir mer o mer..men det är inget att oroa sig över idag...jag ska höra mig för opm det här för jag vet inte riktigt.. så återkommer jag i veckan.

Jaha!!!
    Nu är jag jätteskraj!!!!!!
    Vaddå inte oroa mig...om hon säger att vi måste hålla koll på dom blir man väl orolig!!!???

Tänk om det är en hudsjukdom han har...eller att det är nåt annat konstigt...
    har alldeles ont i magen nu..

Är det nån annan här vars barn har fläckar på huden???

• Svar på tråden "Café au lait" - prickar
  • JosefinU

Ja! Min lille har en på foten!! Jag kommer inte bli förvånad om han kommer få fler heller. Jag har både vita fläckar (utan pigment) på benen, och en stor sån där "café au lait" sak på ryggen. Och en massa födelsemärken med en vit ring runt (ser komiskt ut!). Så han har nog ärvt det. Jag ärvde iaf de vita fläckarna från min farfar, men ingen annan i min familj gjorde det. Det är lite lotteri!

Du behöver inte oroa dig alls. Det är som födelsemärken. Bara gör som de sa: hål lite koll på dem. Detsamma gäller ju för oss med våra födelsemärken. De ska man kolla resten av sitt liv! Behöver inte göra det varje dag, bara då och då, så att inte växer eller plötsligt ser annorlunda ut.

Jag vet inte hur det är med de bruna fläckarna, om man kanske behöver skydda de lite extra från solen. Med mina vita är det så. Men jag vet inte, är det så också för de som har mycket födelsemärken, eller har jag bara fått för mig det tro?

• JosefinU

Hrmm, ett förtydligande: alltså det BEHÖVER inte vara nåt farligt, om de skulle råka växa eller bli fler. De kanske bara blir större och fler helt enkelt. Det som är det farliga är om de börjar växa okontrollerat eller på "fel" sätt (nån slags hudcancer kan jag tänka mig i så fall).
    Så OM de börjar ändra sig, så ska man bara iväg och kolla dem, så att de inte börjar växa på fel sätt.

Men ni lär ju vara hos doktorn med jämna mellanrum nu när har är så liten, så då kollar de säkert tillräckligt. Och de säger till om ni behöver komma oftare.

• JosefinU

Ett tillägg till: jag vet inget om kopplingen gulsot och såna här fläckar. Min lille hade ingen gulsot, om du undrar.

• Angel med Kevin

ok..
    hmm ja man blir lite skraj..han har kanske runt 15-20 st runt om hela kroppen...tänk om det bara blir fler o fler o fler...kul när han bli vuxen sen o ha så mycket fläckar

• JosefinU

Tja, OM det nu blir så, så lär han sig nog leva med det. Det finns värre saker.

Jag har ett ben som är smalare, en fot som är en storlek mindre, båda pga medfödd klumpfot. Men det har de fixat så jag kan idrotta oc h göra det mesta som alla andra kan. Sen är det alla vita och bruna fläckar jag har. Och sen har man naturligtvis alla andra "skönhetsfel" man kan gräma sig över: för stor näsa (både pappan och jag, undrar hur den lille stackars sonen får det då ) för breda axlar, för korta ben bla bla bla, du vet.
    Visst är det inte kul, men får man vara friska och kry, så det är ju faktiskt det viktigaste!! Finns alltid såna som har det värre.

Svar på tråden "Café au lait" - prickar