• Daizy

Hunden vaktar tomten

Vi har problem med våran Golden. Vi har staket runt tomten, så han kan springa lös. Men så fort det går förbi någon hund, häst eller människa så blir han galen! Han skäller och har även hoppat över staket och srungit efter en hund på en hårt trafikerad gata. Har nu byggt ett högre skaket så nu håller han sig på tomten. Är vi ute och går så bryr han sig inte om hästar eller människor. Men möter vi andra hundar så kan börja skälla på dom. men det är något vi tränar varje dag och det börjar bli bättre.
    Har ni några tips om hur jag kan få honom att sluta vakta tomten?
    Kastrerade honom för 2 veckor sedan. Tror ni det blir bättre nu? Han är 1 1/2 år

• Svar på tråden Hunden vaktar tomten
  • Fruochmamma

Våran tik gör precis likadant och vi har fått höra det  bero på understimulans. on gjorde inte så tidgare och det var skönt för oss alla att hon kunde vara ute och "bara vara".

Jag har blivit rekomenderad att inte lämna henne ensam i trädgården nu när hennes vakt/beskyddande beteende är på topp utan bara vara med henne därute.

Ludvig + Larsa + Tess + mamma = sant
  • dellelgarin

TÄnk att andra människors olycka är andra människors lycka.
    Jag blir så glad att mina hundar vaktar sin tomt...

• dellelgarin

Förlåt glömde tipset.... 

Min ena har en tendens att övervakta inne. Fick tips att så fort hon skällde bara helt lugnt gå fram till henne ta i henne(typ stryka över ryggen) och säga att nu är det bra och ta henne därifrån.

Då talar man om att man har tagit kotroll över situtionen.
    Inget skrikande eller sånt, det triggar bara.

Hunden talar om att det är fara, ni talar om att ni har kontrollen.

Efter att ha ältat detta så när hon idag markerar, (för det måste de ju få göra,) så skäller hon en eller två gånger sedan kommer hon till mig. Jag klappar henne och säger att det är bra.

Förut skällde hon nästan varje dag, nu kanske varannan vecka.....

Vet inte om det funkar på din hund men det är iallfall det bästa tipset jag någonsin fått och det funkade klockrent på min hund. 

Lycka till! 

• dellelgarin

alltså hon markerar en gång varannan vecka. Detta sättet har förmodligen gjort henne mera trygg.

• Daizy

Vi bor utanför sammhället, så det går inte förbi så många varje dag. Men ofta är han ute utan oss. Vi har barn och ibland kan vi inte ta ut honom precis när han vill kissa. Så när han står vi dörren och skäller så släpper vi ut honom så han kissar på tomten. (vi går ca 2 timmar med honom varje dag, cyklar ibland).
    men vi kanske ska låta honom vara ute bara när vi är med.
    Alla tips är värda att pröva

Svar på tråden Hunden vaktar tomten