• Annefrid

*Undrar om det är någon som vet

Undrar om det är någon som vet något om fiskleverolja. Hur gammalt ska barnet vara för att börja äta det? Jag har hört att det ska vara så bra för koncentration, inlärning och att man blir lugn och harmonisk.

• Svar på tråden *Undrar om det är någon som vet
  • Teskedsmamman

Det sägs att naturmedel inte får ges till barn under 12 år, men jag tycker att det är upp till var förälder, speciellt när det gäller omega3-fettsyror som det är dokumenterad brist på hos våra barn!!

Det är inte fiskoljan i sig som är det smarta utan omega3-olja, det hittar du även i t ex kallpressad rapsolja, linfröolja osv... vi använder kallpressad rapsolja i matlagningen och de får i sig omegas den vägen!

Jag äter också omega3 olja under graviditeten eftersom maken nedärver ADHD så vill man göra vad man kan för att minska risken. 80% av barnen som har ADHD är nedärvd.

Det finns även olja i hälsokostaffärer som heter eye-q som är jättebra!!!

Sonen kommer att få fiskolja när han kan svälja kapslar. Tills dess får han ta rapsoljan. Maken har även två barn innan - varav dottern har ADHD - och de barnen skulle verkligen behöva äta omega3-olja men deras mamma verkar vägra....

• lata kocken Johanna

fiskolja och fiskleverolja är inte samma!

fiskleverolja gavs förr istället för ADdroppar

fiskolja (ja omega3 med EPA) kan du tillsätta i maten från samma ålder som du ger fisk....

• lata kocken Johanna

jag tror att du tolkade rätt TeaSpoon

Fiskleverolja har vad jag har läst ingen av de egenskaperna som TS är ute efter...

Fiskolja innehåller en speciell omega3 fettsyra som heter EPA eller EikosaPentaenSyra (Acid) och den är tillskriven alla de effekterna som du och TS skriver om

om alla omega3 har de effekterna är mer osäkert

• Butterfly

Denna olja kan man ge barn som är 1 år www.bodystore.nu/index_sok.php3&grupp=9999

Det är nog smaken som är skillnaden bara. Annars går det lika bra med vegetabilisk olja som TeaSpoon skriver.

• lata kocken Johanna

Den innehåller ganska mycket EPA och DHA (DokosaHexaenSyra)

vilket är de viktigaste

• mimmipigg

Man behöver väl inte ta till hälsokostpreparat och kapslar och grejor - laga mat på t ex lax så får han i sig omega-3 på naturlig väg. Det tror jag på

• Rödöga

Jag funderar också på att byta AD dropparna mot Omega 3. Min son är en 2,5 åring med stark vilja och får inte i sig så mkt via kosten. Har sett att det finns en med citrussmak och en med vanilj men finns det ingen neutral?

• bamsemums

Jag bor i Norge och här ger man tran till barnet från det är nyfött. Det är som fiskleverolja. Det ger säkert nyttigare vitaminer än AD-droppar som är framställt kemiskt. Själv tycker jag dock att det är kladdigt att ge och kräks barnet lite efter amning så stinker det helt vidrigt. Dessutom svårt att få bort från kläder...
    Nu går det mycket bättre när han äter gröt. Lättare att ge på sked och varva med maten.

• lata kocken Johanna

Rödöga

ADdropparna kan du INTE byta mot omega3 det är inte samma...

ADdropparna kan du möjligen byta mot fiskleverolja

Svar på tråden *Undrar om det är någon som vet