• meej

Vill ha barn!

Hej, fick inget svar på en anna tråd, så provar här :).
    Är 18 år och vill ha barn snart. Jag och min pojkvän pratar om att ev börja bebisverkstaden i oktober, då kommer bebisen tidigast när jag gått ut gymnasiet. Han har jobb (är 25 år) så ekonomin är inget problem. Är det svårt att plugga på högskola med småbarn? Är lite rädd för vad andra kommer tycka, när jag inte har högskole utbildning...?
    Vad tycker ni unga mammor?

• Svar på tråden Vill ha barn!
  • Mamma igen 07

Inga som helst problem att ha småbarn och plugga samtidigt, när du pluggar kan du ju ha barnet på dagis efter han/hon fyllt 1 år eller så stannar du hemma och läser på distans!

Stolt Tvåbarnsmamma!
  • meej

Tack för svaret =)
    Någon mer med erfarenhet?

• ict

En kompis till mig...hennes kille har egen firma, hon pluggar till Sjuksköterska nu- började denna termin...målet är Barnmorska. De har sammantaget tre barn...äldsta (hans) går i mellanstadiet tror jag, de yngsta är 3 och 5...om jag inte minns fel.

Vad jag vet går det bra i skolan för henne...det som blir "lidande" är att hon inte har ett socialt liv- som hon gärna velat ha...och pengarna.

Hur stort bor ni? Bor ni nära ev släktingar och andra vänner...utnyttja till barnvakter...

• joos

Har barn som är i åldrarna 5 veckor och 3 år. Jag pluggar på distans och det är inga problem

• meej

Kul att höra att det funkar :).
    Vi bor nära släktingar på "min" sida, så de skulle säkert ställa upp som barnvakt om det beövs.

Just nu bor han i en etta, och jag är där nästan jämt. Men vi planerar att flytta till större till sommarn/hösten :)

• JeanneDArc

Hade jag varit som du hade jag väntat ett halvår extra så att du hinner jobba upp en vettig föräldrapenning. Även om din kille har jobb så känns det inget vidare att leva på honom och din inkomst kan göra skillnaden mellan att klara sig bra och at kunna unna sig det där extra och leva gott.Men det är ju ditt val.

Jag började på högskolan när min dotter var 10 månader, då tog hennes pappa över föräldraledigheten. Det fungerar bra tycker jag, men det är rätt så annorlunda än hur man pluggade förr. Nu måste jag planera väldigt mycket och jag gör nästan alltid allt skolarbete mellan 8 och 17. Det är rätt så stressigt mellan varven. Vi hinner inte göra så mycket annat nu för tiden, mellan heltidjobb för hans del, heltidsplugg för min del och ett hus vi försöker renovera.

• Twinkiie
    joos skrev 2008-03-12 10:25:21 följande:
    Har barn som är i åldrarna 5 veckor och 3 år. Jag pluggar på distans och det är inga problem
    Vart pluggar du på distans? hemsida? vill också börja göra de i januari 09 o finns inte här, måste man ha närvaro..
  • MissXXX

Skulle bara säga det att INGEN i min släkt har pluggat på högskolan och dom har bra å fasta jobb ändå, så du ska inte känna att det är nåt krav bara för att man är ung mamma
    Dessutom vill ni kankse har fler barn inom ett par år så då är det bättre att börja plugga efter barn nr 2 elr 3 elr hur många ni nu vill ha

• Aleksi

Blev gravid som 15-åring, mamma för en månad sedan - är mammaledig men börjar plugga nu i höst igen (hemifrån), kanske tidigare också, får se. Är 16 nu men fyller 17 i vinter.

Svar på tråden Vill ha barn!