• sleeping angel

Mozzarella

Jag totalt ÄLSKAR mozzarella och äter det rätt ofta, är det skadligt?

• Svar på tråden Mozzarella
  • CarlHerman

De skriver alltså inte att man bör undvika att äta det, så som de gör med brie och andra mögelostar.

• Viggo och pyrets mamma

Det rekommenders att om man vill äta mozarella när man är gravid så sak amn äta den upphettad tills den bubblar, men för att vara helt ärlig så har jag faktiskt syndat 2 ggr under den här graviditeten rå så att säga, emn å andra sidan får man ju inte sälja typ ostprodukter som inte är tillverkade av pastöriserad mjölk i handeln så jag undrar hur farligt det kan va egentligen. IAf så får det inte säljas opastöriserat enligt Arlas kundkontakt, frågade då deras info på fetaostprodulkterna var lite tvetydiga.

• La Lola

Ur kostråden:
    "Vid tillverkningen av Mozarella och Ricottaost upphettas mjölken normalt tillräckligt mycket för att eventuell listeria ska avdödas. Halloumi är en annan ost gjord på får- eller getmjölk och som även den tillverkas med tillräcklig upphettning för att eventuell listeria avdödas. Om ostarna därefter hanteras hygieniskt och förvaras kallt bör risken vara liten ur listeriasynpunkt."

//Gordon Ramsay är min idol
  • ajz

jag har ätit kall mozarella hela graviditeten och det är inga fel på min lilla Prick i magen (v 35+5)

• soderblondie

Testa med italiensk salladskrydda på! MUMS!
    På de som jag köpt står det att den görs på pastöriserad mjölk, så det är bara att mumsa på.

Svar på tråden Mozzarella