• fimp

    Köpa pantsatt bostadsrätt?

    vi funderar på att köpa en bostadsrätt. I objektbeskrivningen såg jag att den var pantsatt. Kan man ställa krav på att nuvarande ägare löser pantsättningen innan ny ägare tar över lägenheten?


    BF 27 maj 2008
  • Svar på tråden Köpa pantsatt bostadsrätt?
  • jummie

    Fast pantbrev o pantsatt är väl ändå två skilda ting? Att det finns pantbrev påverkar ju inte den nya ägaren det minsta.

  • Lii1

    om en bostad är pantsatt om de är brev eller inte så ska inte de påverka dom nya köparen så länge allt är betalt som de ska sen tidigare o inte finns nåt obetalt

  • fimp
    Lii1 skrev 2008-03-11 17:20:52 följande:
    om en bostad är pantsatt om de är brev eller inte så ska inte de påverka dom nya köparen så länge allt är betalt som de ska sen tidigare o inte finns nåt obetalt
    du pratar om husköp. det är inte samma saker som gäller för bostadsrätt. De har pantsatt lägenheten som säkerhet för lån t ex vid köp av bil eller dyl. när ägarbyte sker så försvinner ej pantsättningen per automatik utan det stannar kvar i bostadsrätten vilket gör att i det värsta fallet kan den nya ägaren bli hemlös
    BF 27 maj 2008
  • fimp
    jummie skrev 2008-03-11 17:29:00 följande:
    Här står det väldigt bra om vad som gäller.www.hsb.se/hsb/jsp/polopoly.jsp&a=591...
    jag vet vad som gäller, har själv varit inne o tittat på den sidan du länkade till innan. Det jag vill veta är vilka krav jag kan ställa på nuvarande ägare gällande att få bort pantsättningen.
    BF 27 maj 2008
  • Miss Lau
    fimp skrev 2008-03-11 17:55:54 följande:
    jag vet vad som gäller, har själv varit inne o tittat på den sidan du länkade till innan. Det jag vill veta är vilka krav jag kan ställa på nuvarande ägare gällande att få bort pantsättningen.
    Det fixar banken när ni skriver på kontraktet. Formuleringen brukar vara standard i beskrivningen över en belånad bostadsrätt och är inte konstig.
  • fimp
    Miss Lau skrev 2008-03-11 20:35:32 följande:
    Det fixar banken när ni skriver på kontraktet. Formuleringen brukar vara standard i beskrivningen över en belånad bostadsrätt och är inte konstig.
    hur menar du "fixar banken"?
    BF 27 maj 2008
  • Sommarbarn 2007

    I samband med att ni övertar äganderätten och antagligen belånar den själva så betalar ni ju pengar till säljaren med vilken denne/a löser sina lån och pantsättningen upphävs. Därefter pantsätts den igen, eftersom ni antagligen belånar den för att köpa lägenheten. Om ni inte är rika som troll förstås, för då kommer det att stå att lägenheten inte är pantsatt när ni säljer den.

    Mäklarna måste informera om att en lägenhet är pantsatt.

  • Miss Lau
    fimp skrev 2008-03-11 20:59:06 följande:
    hur menar du "fixar banken"?
    Eftersom bostadsrätten är pantsatt finns det lån på den. När ni gör upp affären ska det ske på banken (eller hos mäklaren som har kontakt med banken) och de pengar ni betalar går direkt till att lösa lånet som finns, dvs lägenheten är inte längre pantsatt.
  • fimp

    detta förutsätter då att lägenheten är pantsatt för lägenheten och inte för något annat såsom en bil eller dyl?


    BF 27 maj 2008
  • helleappel

    fast det är ju fortfarande lägenheten som banken har i säkerhet, inte någon bil eller liknande. Det finns ju många som lånar upp pengar genom bolånet istället för att ta en dyr bilkredit.

  • fimp
    helleappel skrev 2008-03-12 08:07:41 följande:
    fast det är ju fortfarande lägenheten som banken har i säkerhet, inte någon bil eller liknande. Det finns ju många som lånar upp pengar genom bolånet istället för att ta en dyr bilkredit.
    jo men alltså, jag vill säkerställa att panten verkligen blir löst.
    BF 27 maj 2008
  • Miss Lau
    fimp skrev 2008-03-12 08:13:55 följande:
    jo men alltså, jag vill säkerställa att panten verkligen blir löst.
    Ett standardöverlåtelseavtal innehåller dessutom en klausul där säljaren garanterar att bostadsrätten inte är pantsatt på tillträdesdagen.

    Och vad den förra ägaren använta lånet till spelar ingen roll eftersom det är bostaden som är pantsatt, det spelar alltså ingen roll om pengarna gått till bil eller liknande.

    Du behöver inte oroa dig.
  • helleappel

    en forutsättning för att panten ska bli löst är såklart att säljaren får tillräckligt mkt pengar för att täcka sitt lån. VI har pantsatt vår lägenhet men när vi träffar vår köpare på banken vid tillträdesdatumet så kommer pengarna för att lösa vårt lån första att dras från köpeskillingen, sedan får vi restrerande belopp. öpeskillingen passerar itne ens vårt komto förrän vårt lån är betalat och klart.

    Det enda du kan göra är väl att prata med mäklaren helt enkelt, för att försäkra dig om att panten kommer att lösas.

Svar på tråden Köpa pantsatt bostadsrätt?