• Anonym

Är man svartlistad efter inkassoskuld?

Undrar om någon vet vad som gäller eller var man kan läsa om det? Om en räkning går till inkasso, hamnar man i någon slags register då? Så som kronofogden har det? Är man svartlistad hos tex kreditföretag osv om man finns hos inkasso men skulden INTE har gått till kronofogden?

• Svar på tråden Är man svartlistad efter inkassoskuld?
  • Anonym (mor)

Nej. Du hamnar inte i nån lista. Endast om skulden går till KF och du får en anmärkning.

• Me o Mike

Nää det ska man inte vara..

• Birgitta2

Nej, nej och åter nej. Inkassobolagen är bara till för att driva in skulden. När de misslyckas går man till kronofogden. Misslyckas de så får man en anmärkning. Men innan dess kan ingen ta reda på om du har eller har haft en skuld för indrivning.

• Anonym

Tror jag inte, jag har en inkassoskuld som jag vetalar på varje månad, men har ändå fått ok på både lån och kreditkort.

• Anonym

Tack för era svar!! Så¨om jag tex har fast jobb, fast inkomst på hög summa, ingenting hos kronofogden men en skuld som avbetalas hos inkasso så drabbar det inte mig på något sätt om jag tex vill handla mot faktura eller andra sådana småsaker? Fick höra av en vän att man tydligen ska vara svartlistad hos andra kreditbolag om man har en skuld hos inkasso nämligen och blev väldigt orolig.

• Mammish
    Anonym skrev 2008-03-11 17:35:15 följande:
    Tack för era svar!! Så¨om jag tex har fast jobb, fast inkomst på hög summa, ingenting hos kronofogden men en skuld som avbetalas hos inkasso så drabbar det inte mig på något sätt om jag tex vill handla mot faktura eller andra sådana småsaker? Fick höra av en vän att man tydligen ska vara svartlistad hos andra kreditbolag om man har en skuld hos inkasso nämligen och blev väldigt orolig.
    Svartlistad blir du inte men däremot om dom gör en uc på dig så kan dom se att du har en skuld hos ett inkassobolag. Sen om det påverkar krediter osv vet jag inte. Borde inte göra det om du bara har EN skuld och dessutom betalar av den...
  • Ayya

Här har aldrig inkasso skulder synts på UC utdrag... hm...

• Anonym

Detta hittade jag när jag googlade lite. Vad menas med detta?

Fråga 8
    Hamnar jag i kreditupplysningsregister om jag utsätts för inkasso?

Svar
    För att avgöra om en person eller ett företag ska få ett lån eller en annan kredit behöver den som ska lämna krediten veta, om den som vill låna har skött sina tidigare affärer. Därför registreras en del uppgifter i kreditupplysningsregister hos särskilda företag. Den som inte sköter sina ekonomiska åtaganden riskerar att hamna i ett sådant register.

Betalningsanmärkningar om fysiska personer får noteras bara om betalningsförsummelsen är fastställd av domstol eller annan myndighet. Uppgifterna står kvar i registret i tre år och tas inte bort tidigare även om du betalar din skuld.

• 201201232

Däremot kan du nog glömma att handla igen hos det företag du skaffade skulden.

• N1klas

NEJ! Du är inte svartlistad pga en Inkassoskuld. Kanske att du blir svartlistad hos företaget som du inte betalat till i tid eftersom att de varit tvungna att vidta inkassoåtgärder.

• N1klas

Man kan oftast få handla hos samma företag men då gäller i de flesta fall förskottsbetalning eller postförskott så länge inkassoskulden är betald.

• Mammish
    Ayya skrev 2008-03-11 17:42:25 följande:
    Här har aldrig inkasso skulder synts på UC utdrag... hm...
    okej, det har det gjort för mig :/
  • N1klas

Du kanske har haft inkassoskuld hos just UC och just bolaget UC kanske visar det i sina upplysningar. Glöm inte att UC inte är något superbolag som har ensamrätt på kreditupplysningar, inkasso eller betalningsanmärkningar. Kronofogden bestlutar om en skuld är riktig och då regar olika upplysningsbolag (bl.a. UC) det i sina register så att det blir sökbart. Kronofgoden hanterar inte betalningsanmärkelser.

• N1klas

betalningsanmärkningar skulle det förstås stå.

• Anonym (inkasso)

Se bara till att sköta dina avbetalningar till inkassobyrån så slipper du betalningsanmärkning. Vissa inkassoföretag är stenhårda och minsta du är sen så åker ärendet till KFM.

Och som redan sagts, nej din inkassoskuld syns inte på en kreditupplysning om du skött inkassoärendet innan den gick till KFM.

• N1klas

Om man har abis till något inkassobolag så brukar det gå bra om man ringer och säger att man inte kan betala fullt om man har problem och då brukar de inte vara omöjliga.

Svar på tråden Är man svartlistad efter inkassoskuld?