• Drömmerdrömmar

Skinka, salami, norrbodakorv m.m.. hur är det?

Kom att tänka på en sak, har för mig att jag läst att man inte ska köpa typ korv o skinka osv som är inplastat? alltså sånt man äter på smörgåsar...
    vet ni hur det ligger till? eller är det bara att se till att det är nyförpackat??

för jag har ju ätit det flera ggr under graviditeten men kom o tänka på det nu..

• Svar på tråden Skinka, salami, norrbodakorv m.m.. hur är det?
  • Annicapannika

Man ska helst handla över disk! Och dessutom bara sånt som är kokt eller varmrökt, allt annat ska man hålla sig undan.

• La Lola

Jorå, vaccumförpackat är ok om det är långt kvar till bäst före-datum.
    O så ska det vara varmrökt såklart.

//Gordon Ramsay är min idol
  • La Lola
    La Lola skrev 2008-03-11 18:06:56 följande:
    Jorå, vaccumförpackat är ok om det är långt kvar till bäst före-datum.O så ska det vara varmrökt såklart.
    eller kokt.
    //Gordon Ramsay är min idol
  • coerulea

Jag har upptäckt att det inte är så lätt att ta reda på om skinkan och medvursten mm är kokt eller varmrökt. Det står inte på förpackningarna. Jag funderar på att tipsa scan och de andra om att de missar en relativt stor kundgrupp genom att inte informera. Jag undviker all smörgåsmat där det inte uttryckligen står hur den är gjord. Jag kanske är pjoskig, men man vill ju inte riskera något.

• Drömmerdrömmar

hmmm okej :S
    men på skinska där det t.ex. står: "rökt skinka" på bara hur ska man veta om den är varmrökt eller ej.. vilket är det oftast. och det där med långt kvar till bästföredatummet.. så är det ju inte alltid, jag menar då måste man väl äta upp pålägget på 2 dagar för annars kan man ju ha en produkt till "bäst före datumet".

usch tycker man blir så nojjig av allt sånt här :/
    tycker allt med mat osv är en djungel :/
    speciellt detta med fisk. brukar köpa regnbågslax, har ingen aning om det är okej att äta eller inte.. har för mig att jag läst att det är okej.
    lakrits har jag också ätit....
    tagit både alvedon, panodil,dexofen, fått en morfinspruta och andra tabletter som är morfinliknande (dock var det dem första veckorna av graviditeten), men läkarna sa att jag inte ska oroa mig för det..

men alvedon, panodil o dexofen är ju okej att ta om man är gravid.. men dem hjälper inte ens.

har nog ätit mer man inte "ska" äta :(

• Nallatalla

Jag köper alltid sådana produkter i delikatessdisken för där vet de om produkten ör varm resp kallrökt.
    Just Norrbodakorv köper jag eftersom den är varmrökt.

/ nalla

• Drömmerdrömmar
    Nallatalla skrev 2008-03-12 10:42:41 följande:
    Jag köper alltid sådana produkter i delikatessdisken för där vet de om produkten ör varm resp kallrökt.Just Norrbodakorv köper jag eftersom den är varmrökt./ nalla
    Köper du norrbodakorven över disk alltså så att dem skivar upp den åt dig? eller köper du norrboda korv som ligger inslaget" i delikatessdisken/scharken?
  • Smilly

Jag har ätit Icas rökta skinka under hela graviditeten...hoppas det kommer ut ett friskt barn.. :)

• Mab

Jag har säkert också ätit saker som man inte "skall" äta, framför allt i början av graviditeten när jag inte visste att jag var gravid.

Tror ärligt att oron är värre än maten, så länge man inte vräker i sig skit. Sunt förnuft räcker långt. Jag försöker äta bra mat, men försöker också att inte låta det ta över livet.

Sommarbebis
  • Mab

Även om det är svårt att låta bli, när man nu är gravid. Allt kretsar kring mat känns det som ibland.

Sommarbebis
Svar på tråden Skinka, salami, norrbodakorv m.m.. hur är det?