• Svart ros

Det kliar i rumpan på katten...

Någon som vet vad det kan vara? Hon löper sedan drygt en vecka tillbaka och det har nog kliat snart lika länge. Verkar som att hon inte riktigt kommer till då hon emellanåt drar rumpan i golvet. Vet heller inte om det är i rumpan det kliar, kanske är det hennes underliv? Hon hade lite nr2 rester på hennes "snippa" men jag har torkat bort det med blött papper men hon fortsätter att klia sig och ibland märker man på henne hur jobbigt det är då hon blir helt stissig och rullar runt. Tycker synd om henne men vet inte vad jag ska göra. Ska till veterinären om en vecka när den andra katten ska vaccineras och tänkte då också höra vad det kan vara. Någon som vet??

• Svar på tråden Det kliar i rumpan på katten...
  • Svart ros

Hon har inga maskar i avföringen men man kanske kan ha mask utan att det syns i den?
    Tänkte också på det först...

• tinis77

Analsäcksinflammation?? Då drar de rumpan på mattan.

*Alexander 9/9-05 * Bebis 25/9-08*
  • Svart ros

Oj, det låter inget bra! Vad kan orsaka analsäcksinflammation och vad finns det mer för symtom?

tinis77 skrev 2008-03-11 19:38:30 följande:
    Analsäcksinflammation?? Då drar de rumpan på mattan.
  • viseversa

tror också det är mask.är det det så är det extremt smittsamt till människor så tvätta händerna när ni tagit i henne och pussa inte på nosen.

nu behöver det inte vara mask men bara för att ta det lite försiktigt så ni inte blir smittade.

Titta i kattens bajs om det är vila sytrådstjocka larver i det.

• viseversa

oj såg att fler hadde svarat nu.Min tele ringde så jag blev avbruten i mitt skrivande.Hoppas det fixar sig.

• Cia o krabaten

Man behöver inte se maskar för att det finns.
    det är ju lätt att åtgärda så testa att köpa på Apoteket så försvinner det ganska fort om det är det.

• Svart ros

Tack, läste den precis också
    Det låter ju som att hon har en analsäcksinflammation...kan det finnas andra orsaker också?
    Hon har ju inte haft diarré, alltid normalhård i magen pch gör alltid nr 2 en till två gånger om dagen..
    Man kanske borde ringa veterinären redan imorgon och få en tid, börjar bli lite orolig nu..

• Svart ros

Har avmaskningsmedel kvar sedan hon var liten, fungerar det kanske?

Cia o krabaten skrev 2008-03-11 19:46:04 följande:

Man behöver inte se maskar för att det finns.det är ju lätt att åtgärda så testa att köpa på Apoteket så försvinner det ganska fort om det är det.
Svar på tråden Det kliar i rumpan på katten...