Bullar med choklad
Någon som har recept på bullar av kanelbulle typ med chokladfyllning?
Var och fikade idag och på det cafét hade de supergoda bullar som var fyllda med choklad
Någon som har recept på bullar av kanelbulle typ med chokladfyllning?
Var och fikade idag och på det cafét hade de supergoda bullar som var fyllda med choklad
du testa att lägga nutella istället för smör/kanel/socker
min farmor river vit choklad som fylling, men hon har nog vaniljsocker eller något med..
Mmm, bullar med choklad lät gott
Saffransbullar med vitchoklad
Receptet ger cirka 50 bullar
200 gr smör
5 dl mjölk
50 gr jäst
2 kuvert saffran a 1/2g
1/2 tsk salt
2 dl socker
14-15 dl mjöl
Fyllning:
100 gr smör
200 gr vit choklad
1 dl socker
1 ägg och pärlsocker till garnering
Ugnen på 225 grader, gräddas cirka 10-12 minuter
Smält smöret, häll i mjölken däri och ljumma till 37 grader
Smula jäst i bunken. Häll över smör/mjölk blandningen
Bland ner salt, socker och saffran
Rör i mjölet lite i taget tills du har en smidig deg.
Låt jäsa under duk 30 minuter.
Kavla ut degen som vanligt, bre smör på, strö lite socker och finhackad vitchoklad. Rulla ihop, skär i delar, i form, ägg, pärlsocker. Låta jäsa under duk i 30 minuter innan gräddning.
Chokladbullar a´la special
150 g magarin
5 dl mjölk
50 g jäst
1/2 tsk salt
1-1½ dl socker
1,4-1,5 l vetemjöl
1 tsk stött kardemumma
Smält magarinet och häll i mjölken, låt det bli fingervarmt (37°c). Smula jästen i en degbunke och tillsätt degspadet. Blanda ner resten av ingredienserna i spadet, häll i mjölet sist. Spara lite av mjölet till utbakningen. Arbeta degen väl tills den släpper från bunken. Låt jäsa övertäckt i rumstemperatur, gärna dragfritt, i 30-40 minuter. Knåda degen på mjölat bakbord tills den känns fast. Kavla ut degen och smeta ut smöret och sockret. Därefter river du så mycket choklad du vill ha, och rullar sedan ihop degen och skär bullarna. Lägg i formar. Låt jäsa till dubbel storlek. Pensla med ägg och strö över hackad mandel eller pärlsocker. Grädda i 225-250°c i 5-10 minuter. Bullarna ska kallna under bakduk.
Fyllning: 150 g socker, 150 g magarin och rikligt med riven blockchoklad.
De här bullarna är underbart goda nygräddade, självklart kan dem frysas in.
Jag var och fikade häromdagen och åt då en bulle med choklad (ingen chokladkräm),supergod var den och jag glömde fråga hur de gjort, kan tänka mig att de kanske penslade med smält choklad innan de snurrade ihop dem, eller som i receptet ovan kanske. Ska iallafall testa mig fram.
Jag bakade idag på fm, fyllde mina bullar med smör, vaniljsocker, kanel och riven vit blockchoklad. Kladdigt och gott.