• Stadshuset

    Rh positiv men bildar antikroppar. kan nån förklara?

    Min BM ringde idag och sa att mina blodprover visar på att jag bildar antikroppar. Är Rh positiv och trodde bara det kunde uppstå om man är negativ ovh barnet positiv. Förstår ingenting. Pappan ska göra blodgruppering om några dagar och remiss är skickad till specialmödravården. men hur orolig ska jag vara?
    är 3 barnet och de 2 första föddes utan problem.

    Är i v. 20.

    HJÄLP!

  • Svar på tråden Rh positiv men bildar antikroppar. kan nån förklara?
  • Bisch

    Puffar lite...
    Har också just fått besked om att de hittat "spår av antikroppar" i mitt blodprov, så jag ska göra om provet. Men det var ingen brådska tydligen, för jag ska göra om provet när jag har nästa besökstid om 1 månad. Är också Rh-positiv och fattar ingenting???
    Är förresten i v.15 o 3:an för mig också. Inga problem vid tidigare grav/förlossningar.

  • Joje

    Tydligen kan man bilda antikroppar efter en graviditet/förlossning även om man är RH-positiv. Vet inte varför, men BM sa det när jag var på inskrivningen.

  • Elin1983

    Det är väldigt ovanligt, men det kan tydligen ske fast man är positiv! Jag frågade min BM om det när jag var gravid, varför jag var tvungen att ta det provet eftersom dom redan visste att jag var positiv och då förklarade hon varför men tyvärr kommer jag inte ihåg! Men jag tror att det hade med att det kunde ske om fadern var negativ, om jag inte är helt ute och cyklar nu!

  • tjorvig
    Svar på #6
    Jo du är ute och cyklar!

    Det kollas om man bildar antikroppar, det heter titrer om dom hittar några.

    Antikropparna kan gå över till barnet, och "äter" då upp barnets röda blodkroppar. Barnet får blodbrist. Och dör utan behandling (om det är en allvarlig immunisering) Men man kan ge blod åt barnet i magen så att den överlever. (i de flesta fall)
  • Babe

    Jag är inne i 2a graviditeten, A rh-positiv utan spår av antikroppar, men ska kollas upp igen i v28. Det är väl ngt som kan hända under 2a graviditeten, att även rh-positiva kan bilda antikroppar, har med pappas blod att göra... tyvärr är jag lika förvånad som du och saknar medicinsk kunskap inom området =)

  • SysterBus

    Det är ovanligt. Men det finns andra, mindre vanliga, blodgruppssystem förutom Rh-systemet som kan göra att man bildar antikroppar och leda till samma typer av reaktioner som vid Rh-immunisering. Tror det är ungefär samma behandling vid dessa.

    Det kan även uppstå en immunisering om föräldrarna har olika blodgrupp (AB0) oavsett Rh-pos eller neg. Detta är också ovanligt och ger inte lika allvarlig reaktion som Rh-immunisering.

    Kan inte så mycket mer om detta. Men kanske var en liten hjälp?

  • Lhindshy

    Jag är oxå A rhd positiv o bildar antikroppar. Jag får gå o ta blodprov varannan vecka.
     Har dålig med koll på vad som kan hända....

  • LabLover

    Hittade den här gamla tråden.

    Är själv i v. 24 och har idag fått ta om mina prover då de hittat antikroppar. Är Rh positiv så det känns mycket märkligt. Någon somv et var jag kan läsa mer? Hittar bara länkar som handlar om när Rh negativa gör det.


    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 & BF april 2011 ♥
  • LabLover

    Min man och jag har f ö samma blodgrupp (så vitt han vet) så det verkar jätteknepigt.


    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 & BF april 2011 ♥
  • LabLover
    aloevera skrev 2011-01-07 00:42:37 följande:
    Sök på "immunisering". 
    Kolla länken: 
    www.karolinska.se/Verksamheternas/Sjukdomar-t.../

     
    Tack för länken men som vanligt hittar jag inget om Rh positiva och immunisering. Jobbar med barnmorskor som inte heller de kan förklara varför men att de vet att det händer i ovanliga fall.
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 & BF april 2011 ♥
  • peccavi

    Tror det finns något som heter ABO-immunisering, dock väldigt ovanligt. Då är mamma blodgrupp NOLL medan barnet kan ha ärvt pappans blodgrupp som kan vara AB eller A0 eller B0. Då kan mamman bilda antikroppar mot barnets blodgrupp som går över till barnet. Det kan hända att jag har helt fel, min BM hade inget svar när jag frågade henne vad ABO-immunisering var för nåt. Jag jobbar med sjuka nyfödda barn så jag borde veta, men det är så sällan vi har immuniseringar så jag minns inte vad jag en gång lärt mig...


    Knotten BF 7 juli 2011
  • LabLover
    peccavi skrev 2011-01-07 08:32:20 följande:
    Tror det finns något som heter ABO-immunisering, dock väldigt ovanligt. Då är mamma blodgrupp NOLL medan barnet kan ha ärvt pappans blodgrupp som kan vara AB eller A0 eller B0. Då kan mamman bilda antikroppar mot barnets blodgrupp som går över till barnet. Det kan hända att jag har helt fel, min BM hade inget svar när jag frågade henne vad ABO-immunisering var för nåt. Jag jobbar med sjuka nyfödda barn så jag borde veta, men det är så sällan vi har immuniseringar så jag minns inte vad jag en gång lärt mig...
    Tack, kanske är det någon av de andra, mer ovanliga immuniseringarna jag har då: http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=15032

    Får förhoppningsvis veta idag eller på måndag.
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 & BF april 2011 ♥
  • Mela88

    Hur gick det för er alla? Även jag är rh positiv men måste tillbaka för att ta nya tester då de hittat antikroppar. Är i vecka 30 nu.

    Vid första testet hittade de ofarliga antikroppar men då skulle de ej göra nått. Så är lite förvirrad nu.

Svar på tråden Rh positiv men bildar antikroppar. kan nån förklara?