• SVSH

HJÄLP mig- vilket ska jag ansöka om?!? Magister- eller masterexamen..?

SNÄLLA, NI SOM VET-
    jag ska just ansöka om att få ut min examen från universitetet. När jag började studera hette det att utbildningen ledde till en magisterexamen men nu har ju reglerna ändrats och jag har möjlighet att välja om jag vill ansöka om magister eller master.

Vilka fördelar finns med respektive?
    Är det så enkelt att en master "ser bättre ut på pappret" eller finns annat att ta med i beräkningarna?

• Svar på tråden HJÄLP mig- vilket ska jag ansöka om?!? Magister- eller masterexamen..?
  • Kreolskan

Vad jag förstår så är en master en mer gedigen och lite längre utbildning. Den är internationellt gångbar eftersom den ingår i det sk Bolognasystemet som Sverige nu anslutit sig till (typ alla andra europeiska länder också). Magisterexamen är en gammal svensk examen som inte är riktigt lika fördjupad. den kommer tydligen att finnas kvar i Sverige trots vår internationalisering. Här kan vi alltså välja. Jag skulle nog ta en master för den visar ju att du har en djupare påbyggnad än vad en magister gör. Så har jag förstått det hela.

• Mollan Malin

Om du ska ta ut din examen så måste du ju ha läst det som krävs... Man kan väl inte bara välja det ena eller det andra, eller? Om du har läst till en magister examen så kan du nog inte ta ut en master eftersom innehållet i dessa utbildningar är olika. Är jag helt fel ute?

• Mollan Malin

Men har du läst det som krävs för en master så är ju den bättre gångbar internationellt precis som gullvivan skrev. Satsa på den om du har behörighet för den...

• Andreas B

Har du möjligheten så skall du välja master, det innebär dock 1 år länge studier.

Svar på tråden HJÄLP mig- vilket ska jag ansöka om?!? Magister- eller masterexamen..?