Ägarbevis på 30-moppe? Måste man ha det?
Jag är på G att köpa begagnad moppe på blocket. Det är ju inget reg.bevis på en 30moppe men hur är det med ägarbevis?
Jag är på G att köpa begagnad moppe på blocket. Det är ju inget reg.bevis på en 30moppe men hur är det med ägarbevis?
ja det måste man nog för den ska väl försäkras om jag inte har fel... o försäkringen är ju en form av ägarbevis...
trafikförsäkring alltså... att man får köra den..
Så då ska jag be att få se förra ägarens trafikförsäkringsbevis kanske? Vill ju kunna försäkra den själv och vill inte köpa någon stulen moppe jag inte kan åka med själv sen.
Säljaren skriver: "Nej mpeden har gått inom släkten länge. Och dom är inporterade från italien så det fins inget kvitto igentligen. (Han som bestäler) Det är den första köparen som för orginal kvitto det är så med alla ciaoar.
"
Håller jag på att köpa en stulen moppe eller är det här ok?
Du ska ha ett typintyg med när du köper moppen alltså i typintyget står det uppgifter om fordonet att den e godkänd som moped i sverige. Kopia av typintyget skall medföras vid färd och utan typintyg e det svårt att försäkra moppen.
Ok tack. Det är ju värsta grejen att köpa begagnat Vi ska bara ha något skruttigt att ha upp i sommarstugan när man ska åka och bada och så *puh*
bryter in, sorry. Att privatimportera mopeder funkar i princip inte alls. Ett typgodkännade kostar en stor slant, misstänker omkring 30-100000,oo för en mopedmodell. Vilket gör att finns inget svenskt typintyg, räknas moppen som lätt motorcykel oavsett storlek o motoreffekt. Den får då endast köras på inhägnade områden utan körkort. Måste därför reg-bes som MC för att köras på vägar.